شهر آدلاید در استرالیای جنوبی

شهر آدلاید در استرالیای جنوبی و پنجمین شهر پرجمعیت استرالیا

شهر آدلاید (Adelaide) یکی از شهرستان‌های دولت استرالیای جنوبی و پنجمین شهرستان پرجمعیت استرالیا است. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷، جمعیت ساکن آدلاید ۱٫۳۳۳٫۹۲۷ نفر اعلام‌شده است. Adelaide خانه بیش از ۷۵ درصد جمعیت استرالیا جنوبی است که در واقع مهاجرت به استرالیا و این شهر به حدی بوده است که بیشتر از هر ایالت دیگر در کشور استرالیا دارای جمعیت متمرکز است.

شهر آدلاید استرالیا
شهر آدلاید استرالیا

موقعیت مکانی شهر آدلاید استرالیا

آدلاید در شمال شبه‌جزیره Fleurieu، در دشت آدلاید بین خلیج سنت وینسنت و رشته‌کوه‌های لفتی که در زیرزمین قرار دارد و شهر را احاطه کرده است، قرار دارد. در واقع آدلاید در ایالت استرالیای جنوبی که یکی از ایالات کشور استرالیاست واقع شده است. این شهر ۲۰ کیلومتر (۱۲ مایل) از ساحل به فرمانداری و ۹۴ تا ۱۰۴ کیلومتر (۵۸ تا ۶۵ مایل) از گاولر در دامنه شمالی آن تا ساحل سلیچکس در جنوب، امتداد دارد.

نام‌گذاری آدلاید

این شهر به‌افتخار آدلاید ساکس مینینگن، ملکه بریتانیا بدین اسم نام‌گذاری شده است، شهر در سال ۱۸۳۶ به‌عنوان سرمایه برنامه‌ریزی‌شده برای یک استان بریتانیای آزاد در استرالیا تأسیس شد.

نام‌گذاری آدلاید استرالیا
نام‌گذاری آدلاید استرالیا

سرهنگ ویلیام نور، یکی از پدران بنیان‌گذار آدلاید، این شهر را طراحی کرده و محل آن را در نزدیکی رودخانه تورنس، در منطقه‌ای که در اصل متعلق به ساکنان مردم کووره بود، انتخاب کرده است.

اهمیت سیاسی و گردشگری شهر آدلاید

آدلاید، محل استقرار دولت و مرکز تجاری جنوب استرالیا و همچنین محل فعالیت دفاتر مرکزی بسیاری از مؤسسات دولتی و مالی است. بیشتر موارد مذکور در مرکز شهر در کنار بلوار فرهنگی تراس شمالی، خیابان شاه ویلیام و در مناطق مختلف منطقه شهری متمرکزشده است.

گردشگری شهر آدلاید استرالیا
گردشگری شهر آدلاید استرالیا

امروز، آدلاید میزبان بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی، فستیوال‌های غذا و شراب است. موارد بالا زندگی ساکنین شهر را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و موجب بالا رفتن سطح زندگی افراد ساکن در آدلاید شده است.

آب‌وهوا شهر آدلاید

آدلاید دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم تا گرم و خشک و زمستان‌های خفیف است که بیشترین بارش باران در ماه‌های زمستان می‌بارد که منجر به شکل‌گیری آب و هوایی موسوم به «موسمی سرد» شده است. آدلاید بارش کافی سالانه را برای جلوگیری از طبقه‌بندی کمپلکس (آب‌وهوای نیمه‌خشک) دریافت می‌کند.

در طول تابستان بارندگی غیرقابل‌اعتماد، کم و نادر است. در مقابل، زمستان باراندگی فراوانی دارد و ماه ژوئن ماه مرطوب سال است و حدود ۸۰ میلی‌متر بارندگی دارد. یخبندان گاه‌به‌گاه، با رویدادهای قابل‌توجهی در جولای ۱۹۰۸ و جولای ۱۹۸۲ است.

آدلاید شهرستانی با وزش باد قابل‌توجه است. بارش برف در منطقه شهری بسیار غیرمعمول است، اگرچه ممکن است بارش برف پراکنده در طول زمستان در تپه‌های نزدیک و در کوه لوفی رخ دهد. شباهت‌های شگفت‌انگیز در دمای ۸ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد (۴۶ تا ۵۰ درجه فارنهایت) در هوای تابستان رخ می‌دهد.

آب‌و‌هوای شهر آدلاید استرالیا
آب‌و‌هوای شهر آدلاید استرالیا

معمولاً در تابستان دو تا سه روز طول می‌کشد که درجه حرارت آن به ۳۹٫۰ درجه سانتی‌گراد (۱۰۲٫۲ درجه فارنهایت) یا بالاتر برسد، هرچند این میزان در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است. میانگین درجه حرارت دریا از ۱۳٫۷ درجه سانتی‌گراد (۵۶٫۷ درجه فارنهایت) در ماه اوت تا ۲۱٫۲ درجه سانتی‌گراد (۷۰٫۲ درجه فارنهایت) در ماه فوریه است.

فرودگاه‌های آدلاید

آدلاید و منطقه شهری آن دارای دو فرودگاه تجاری، فرودگاه آدلاید و فرودگاه پارافیلد است. فرودگاه آدلاید در بخش غربی آدلاید، سالانه بیش از ۸ میلیون مسافر را جابجا می‌کند. فرودگاه پارافیلد، فرودگاه دوم آدلاید ۱۸ کیلومتر (۱۱ مایل) از مرکز شهر فاصله دارد و برای هواپیماهای کوچک، آموزش خلبان و اهداف حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌شود.

فرودگاه پارافیلد به‌عنوان فرودگاه اصلی شهر آدلاید تا زمان افتتاح فرودگاه آدلاید در فوریه ۱۹۵۵ مورداستفاده قرارگرفته است.
افرادی که با عناوین مختلف از جمله مهاجرت از طریق ویزای سرمایه‌گذاری به کشور استرالیا مراجعه می‌کنند از شهرهای متنوعی از جمله شهر آدلاید بازدید می‌نمایند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن