قلمرو پایتختی استرالیا | کانبرا سرزمین پایتخت استرالیا

قلمرو پایتختی استرالیا (Australian Capital Territory) که تا سال ۱۹۳۸ به‌عنوان قلمرو پایتختی فدرال شناخته می‌شد و معمولاً به‌عنوان (ATC) شناخته می‌شود، یکی از سرزمین‌های کشور مشترک‌المنافع استرالیا است که پایتخت این کشور یعنی شهر کانبرا و برخی از شهرهای این کشور در آن واقع‌شده است.

قلمرو حکومتی استرالیا
قلمرو حکومتی استرالیا

سرزمین پایتختی استرالیا در جنوب شرقی استرالیا و در درون ایالت نیو سات ولز واقع‌شده است که کوچک‌ترین قلمرو سرزمین اصلی (به‌جز قلمرو خلیج جرویس) است. پس از تشکیل فدراسیون، به‌عنوان کرسی دولت برای ملت جدید استرالیا، تمامی نهادهای مهم دولت فدرال استرالیا در این سرزمین قرارگرفته شد.

درحالی‌که اکثریت قریب به‌اتفاق جمعیت این قلمرو در شهر کانبرا در شمال شرقی ATC قرار دارد، بااین‌حال این سرزمین شامل برخی از شهرهای اطراف مانند ویلیامز دیالی، ناس، اوریررا، تالوا و هال است. ATC همچنین پارک ملی Namadgi را نیز شامل می‌شود که بخش وسیعی از سرزمین را در برگرفته است.

وسعت سرزمین پایتختی استرالیا ۲٫۳۵۸ کیلومترمربع است که ۲٫۲۸۰ کیلومترمربع آن را خشکی و ۷۷٫۶ کیلومترمربع آن را آب تشکیل می‌دهد. جمعیت این سرزمین طبق سرشماری مارس ۲۰۱۸ بالغ‌بر ۴۱۹٫۲۰۰ نفر است.

قلمرو پایتختی استرالیا
قلمرو پایتختی استرالیا

بسیاری از نهادهای مهم دولت فدرال، آثار ملی و موزه‌ها کشور در سرزمین پایتخت استرالیا قرار دارند. ازجمله آن‌ها می‌توان به پارلمان استرالیا، دادگاه عالی استرالیا، آکادمی نیروی دفاعی استرالیا نام برد. همچنین اکثر سفارتخانه‌های خارجی در استرالیا و همچنین مقر سازمان منطقه‌ای بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، گروه‌های غیرانتفاعی نیز در کانبرا قرارگرفته‌اند.

پارلمان استرالیا کانبرا
پارلمان استرالیا کانبرا

ازجمله دانشگاه‌های معتبر و عالیه مانند دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه کانبرا، دانشگاه نیو سات ولز، دانشگاه چارز استوث و دانشگاه کاتولیک استرالیا در سرزمین پایتخت قرار دارند که همین باعث بالا بودن متوسط تحصیلات این سرزمین نسبت به میانگین ملی شده است.

آب‌وهوای قلمرو پایتختی استرالیا

این منطقه دارای آب‌وهوای نسبتاً خشک و مرطوب است به‌گونه‌ای که ژانویه گرم‌ترین ماه با میانگین ۲۷٫۷ درجه سانتی‌گراد و ماه ژوئیه سردترین ماه با میانگین ۱۱٫۲ درجه سانتی‌گراد است.

بارندگی در سراسر منطقه متفاوت است به‌گونه‌ای که بارندگی بیشتر در کوه‌های غربی کانبرا نسبت به شرق رخ می‌دهد.

زبان، قومیت و دین مردم سرزمین پایتختی استرالیا

در این قلمرو ۷۲٫۷ درصد از مردم به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و دیگر زبان‌های رایج ماندارین، ویتنامی، کانتونی، هندی و اسپانیایی است.

حدود ۶۸ درصد افرادی که در ATC زندگی می‌کنند در استرالیا متولد شده‌اند و بیشترین متولدین در بین کشورهای جهان در این سرزمین متعلق به انگلستان، چین، هند، نیوزیلند و فیلیپین است. همچنین مسیحیت بزرگ‌ترین گروه مذهبی این سرزمین را شامل می‌شود.

هنر و سرگرمی در قلمرو پایتختی استرالیا

این سرزمین بسیاری از آثار تاریخی و مؤسسات ملی مانند خاطره جنگ استرالیا، گالری ملی استرالیا، گالری پرتره ملی، کتابخانه ملی، آرشیو ملی، آکادمی علوم استرالیا و موزه ملی را که مکان‌هایی با اصالت هستند را در خود جای‌داده است. یکی از مقاصد اصلی گردشگری برای کسانی که قصد مهاجرت به استرالیا یا سفر به این کشور دارند می تواند شهر کانبرا باشد.

کانبرا پایتخت کشور استرالیا
کانبرا پایتخت کشور استرالیا

دریاچه بورلی گریفین محل یادبود کاپیتان جیمز کوک و ملی کاریلون است که در شهر کانبرا مرکز قلمرو پایتختی استرالیا قرار دارد، همچنین از مکان‌های دیدنی کانبرا می‌توان به برج تلسترا، باغ گیاه‌شناسی استرالیا، باغ‌وحش ملی و آکواریوم، موزه ملی دایناسور و مرکز ملی علوم و فناوری که سالیانه هزاران توریست را به خود جذب می‌کنند نام برد.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن