ایستگاه تقاطع جنوبی

ایستگاه تقاطع جنوبی | ایستگاه صلیب جنوبی استرالیا

ایستگاه تقاطع جنوبی ملبورن (Southern Cross Station) از ایستگاه‌های قطار با ویژگی‌های خاص و منحصر است که از بین ایستگاه‌های قطار دنیا در رده پنجمین معماری برتر قرار دارد. این ایستگاه تازه تأسیس در شهر ملبورن کشور استرالیا قرار دارد که یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های قطار در دنیاست.

نکته‌ای که در مورد این ساختمان نوساز قابل‌توجه هست این است که ایستگاه خارج از اتحادیه اروپاست و این ایستگاه را به‌عنوان جذاب‌ترین ساختمان نوساز خارج از اتحادیه اروپا می‌شناسند.

ایستگاه قطار تقاطع ملبورن
ایستگاه قطار تقاطع ملبورن

ایستگاه صلیب جنوبی ملبورن یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های قطار در دنیاست. در طول سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۴ میلادی تغییراتی زیادی در این ایستگاه انجام شد و آن را به ساختمان نوسازی تبدیل کرد. هم‌اکنون این ساختمان را به‌عنوان یک ایستگاه نوساز می‌شناسند. مهم‌ترین و جالب‌ترین نمایی که این ایستگاه دارد و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند سقف موجدار، پیچیده و شگفت‌انگیز این ایستگاه است.

این ایستگاه قدمت بسیار زیادی دارد چون تاریخ گشایش آن به سال ۱۸۵۹ یعنی اواسط قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد. در عملیات سال ۱۹۱۵ تعدادی خط جدید به این ایستگاه آغاز شد و در سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۴ این عملیات به پایان رسید؛ و بهره‌برداری از آن آغاز شد که در همان سال از خطوط جدید استفاده و به کار گرفته شد.

بازسازی ایستگاه قطار تقاطع ملبورن

ایستگاه تقاطع جنوبی ملبورن کشور استرالیا که در سال ۲۰۰۲ تغییرات آن آغاز شد عملیات بازسازی آن به مدت چهار سال به طول انجامید؛ که این ایستگاه پرترافیک چهره‌ای متفاوت و نو به خود گرفت. یکی از دلایل اصلی که باعث شد مقامات دست به تغییر این ساختمان بزنند کهنه بودن ایستگاه، نداشتن خط کافی برای تردد و نداشتن ایمنی کافی که مدتی هم باعث اعتراض مردم شده بود.

بازسازی ایستگاه قطار تقاطع ملبورن
بازسازی ایستگاه قطار تقاطع ملبورن

طراحان و معماران این پروژه بعد از بازسازی آن‌که گفتنی است خرج زیادی بر روی دست مقامات گذاشته است توانستند جایزه موسسه سلطنتی معماری بریتانیا که یکی معتبرترین جوایز در سطح بریتانیا و اروپاست را از آن خود کنند.

سقف و ستون‌ها ایستگاه قطار ملبورن

طراحی و معماری این مکان به‌گونه‌ای است که سقف و ستون‌های آن موردتوجه همگان قرارگرفته است. ضد آب بودن سقف این ایستگاه باعث شده که آلودگی‌های محیطی و ذرات معلق در هوا از آن خارج شود و باعث آلوده کردن هوای داخل ایستگاه نشود. کسانی که تصمیم به مهاجرت به استرالیا و یا سفر به شهر ملبورن دارند حتماً از این ایستگاه بازدید کنند.

دستگاه‌هایی که در این سقف به‌کاررفته است که باعث می‌شود قالب‌های سقفی ایستگاه مانند مخزن هوا عمل کرده و هوای گرم را همراه با دود ناشی از قطار به سمت بالا می‌کشد و از سقف به بیرون خارج می‌کند.

بادگیرها و پنل‌ها ایستگاه ملبورن

در ایستگاه تقاطع جنوبی ملبورن تعدادی بادگیر سقفی به‌کاررفته است؛ که هرکدام از قالب‌هایی مجزا ساخته‌شده‌اند و هوای آلوده داخل این مکان را تصفیه می‌کنند. علاوه بر آن از ورود گردوغبار از بیرون به داخل ایستگاه جلوگیری می‌کنند.

بادگیر و پنل های ایستگاه تقاطع جنوبی ملبورن
بادگیر و پنل های ایستگاه تقاطع ملبورن

ایستگاه تقاطع جنوبی ملبورن یک ویژگی خاص دیگری هم دارد که آن را نسبت به ایستگاه‌های دیگر در استرالیا متمایز کرده است؛ پنل‌های لعاب‌کاری شده مربوط به نمای خارجی آن است. پنل‌ها از سطح زمین فاصله‌دارند و میان سطح زمین و ساختار سقف این مکان جای گرفته‌اند. این ساختار کار تهویه هوا را به‌صورت طبیعی انجام می‌دهند.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن