رودخانه بریزبن

رودخانه بریزبن در شهر بریزبن ایالت کوئینزلند استرالیا

رودخانه بریزبن (Brisbane River) نام بومی (مایور) طولانی‌ترین رود در جنوب شرقی ایالت کوئینزلند کشور استرالیا است و در طول شهر بریزبن جریان دارد که بعد از خارج شدن از شهر به خلیج مورتون می‌ریزد.

جان اکسلی، نخستین اروپایی است که رودخانه را کشف کرد که بعداً به نام فرماندار وقت سر توماس بریزبن در سال ۱۸۲۳ نام‌گذاری شد.

رودخانه بریزبن در ایالت کوئینزلند استرالیا
رودخانه بریزبن در ایالت کوئینزلند استرالیا

زیبایی‌های رودخانه بریزبن

مسافران اولیه که به این شهر سفر می‌کردند در امتداد آبراه زیبایی طبیعی، از ماهی‌های فراوان و پوشش گیاهی غنی در کنار سواحل لذت می‌بردند. در سال ۱۸۶۲، رودخانه برای اهداف ناوبری نیز استفاده می‌شد. رودخانه به‌عنوان شاهراه مهمی بین بریزبن و ایپسویچ، قبل از ساخت راه‌آهن در سال ۱۸۷۵ که راه ارتباطی بین این دو شهر بود مورداستفاده قرار می‌گرفت. در اواخر دهه ۱۹۲۰، کیفیت آب در رودخانه به‌طور قابل‌توجهی پایین آمد.

سرچشمه و منشأ رودخانه بریزبن

رودخانه بریزبن به طول ۳۴۴ کیلومتر از کوه‌های استنلی سرچشمه می‌گیرد. به علت جلوگیری از سیلاب‌های خطرناک و مخرب این رود روی این رودخانه، سد ویونهو زده‌شده که باعث به وجود آمدن دریاچه زیبای ویونهو شده است. این دریاچه آب شرب شهر و زیستگاه ماهیان کمیاب ایالت کوئینزلند و یک نوع کوسه‌ماهی بنام کوسه گاوی است. کشتی‌های زیادی در این رودخانه رفت‌وآمد می‌کنند که بزرگ‌ترین کشتی ساخته‌شده کشتی رابرت میلر بود، این کشتی ۶۶۰۰۰ تنی در سیلاب ۱۹۷۴ در بریزبن غرق شد. این وحشتناک‌ترین سیل در رودخانه بود که باعث شد مسئولین به فکر احداث یک سد در این منطقه بیفتند.

سرچشمه رودخانه بریزبن
سرچشمه رودخانه بریزبن استرالیا

این سد باعث شد که جزایر کوچک زیادی برای ماهیگیری و همچنین ۱۶ پل زیبا بر روی این رودخانه ساخته شود؛ که در زیر این رودخانه تونل کلم جونز در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد که یک سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای نیز به وجود آورد. قبل از ورود اروپایی‌ها به این منطقه، رودخانه برای بومیان منطقه جای پرورش و ماهیگیری بسیار خوبی محسوب می‌شد.

جاذبه‌های گردشگری رودخانه بریزبن

رودخانه بریزبن از شرق با دریا و از غرب با رشته‌کوه گریت دیوایدینگ رنج (Great Dividing Range) محصور شده است. گردشگران عاشقِ آب‌وهوای آفتابی و پارک‌ها و باغ‌های مجلل این شهر هستند. بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر عبارت‌اند از: باغ‌های بوتانیک بریزبن با بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهی و منطقه «کوالا لون‌پاین» که ازجمله محوطه‌هایی است که گردشگران می‌توانند حیوانات را لمس کنند و یا حتی به آن‌ها غذا دهند.

جاذبه های رودخانه بریزبن ایالت کوئینزلند
جاذبه های رودخانه بریزبن استرالیا

در محیط خانوادگی پارک ساحلی جنوبی (South Bank Parklands)، گردشگران می‌توانند از مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی کنار رودخانه، باغ‌های بوته‌ای، مغازه‌ها، رستوران‌ها یا دیدن کشتی‌های رودخانه لذت ببرند. یکی از جاذبه‌های شناخته‌شده‌ی رودخانه بریزبن، قایق پدالی-بخاری قدیمی معروف به قایق ملکه یا (Kookaburra Queen) است که در کنار ورزش‌های پرهیجان زیبای رود را دوچندان می‌کند. گردشگران همچنین می‌توانند در فروشگاه خیابانی کویین خرید کنند و یا از پل خاطرات (Story) بالا روند و در نمایشگاه‌های موزه‌ی کوئینزلند که برای کودکان بسیار جذاب است گشت‌وگذار کنند.

باغ‌های گیاه‌شناسی کنار رودخانه

این باغ‌ها در منطقه‌ای عالی در کنار رودخانه و نزدیک به منطقه مرکزی تجاری قرار دارند؛ که می‌توانید چندساعتی به‌دوراز هیاهوی دیوانه کننده مرکز شهر، در اینجا به سر ببرید. این باغ‌ها به زیبایی باغ‌های ملبورن نیستند اما انسان‌دوست دارد اینجا پیاده‌روی کند یا حتی روی صندلی‌ها بنشیند و کتاب بخواند.

مرکز فرهنگی در کنار رودخانه

مرکز فرهنگی درست در ساحل جنوبی رودخانه بریزبن قرار دارد و نمایشگاه هنری کوئینزلند (Queensland Art Gallery) و نمایشگاه هنرهای معاصر (Gallery of Modern Art) را در خود جای‌داده است. موزه کوئینزلند جای خوبی برای یادگیری در مورد تاریخ طبیعی و تاریخ فرهنگی منطقه است. اگر می‌خواهید اپرا یا نمایش‌های دیگر را ببینید، مرکز هنرهای نمایشی کوئینزلند مکانی بسیار مناسب و لذت‌بخش است.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

5 / 5. 2

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن