باغ فیتزوری ملبورن

باغ فیتزوری ملبورن ایالت ویکتوریا استرالیا

باغ فیتزوری ملبورن (fitzory gardens) یک باغ زیبا و باشکوه به مساحت ۶۴ هکتار واقع در جنوب شرقی منطقه تجاری ملبورن مرکزی در شرق شهر ملبورن ایالت ویکتوریا استرالیا است. از عظمت و بزرگی این باغ این‌طور بیان کنیم که خیابان‌های کلارندون، آلبرت، لندسون، پارک ولینگتون و باغ‌های خزانه‌داری در سراسر خیابان لندسون به غرب را فراگرفته است.

باغ فیتزوری ملبورن استرالیا
باغ فیتزوری ملبورن استرالیا

این باغ‌ها یکی از بزرگ‌ترین منظره‌ها در کشور استرالیا هستند. در این باغ‌ها دریاچه زینتی، مرکز اطلاعات بازدیدکنندگان و گردشگران، کافه، سالن کنسرت، کلبه کوک (خانه‌ای است که پدر و مادر جیمز کوک انگلستانی در دهه ۱۹۳۰ در آن زندگی می‌کردند.) مسیرهای زیبای درختی، چشمه‌ها و مجسمه‌ها تعبیه‌شده است و فضای بسیار عالی، آرامش‌بخش و مفرح برای گردشگران و مهاجران را فراهم نموده است.

باغبانی باغ فیتزوری

یک از مهم‌ترین ویژگی‌های باغ‌ها، درخت‌هایی هستند که مسیر بسیاری از آن‌ها را در برمی‌گیرد. شهر ملبورن به دلیل وجود رودخانه یارا دارای باغ‌های فراوانی است این باغ‌ها در ابتدا توسط کلمنت هاجکینسون طراحی‌شده و توسط باغبان معروف جیمز سینکلر به‌عنوان یک جنگل انبوه با خیابان‌های عجیب‌وغریب و زیبا کاشته شده‌اند.

در ابتدای به وجود آمدن باغ فیتزوری از سرخس‌ها و ۱۳۰ نوع درخت میوه متنوع استفاده و کاشته شده است که از رودخانه یارا برای آبیاری این باغ‌ها مورد استفاده قرارگرفته است. در اوایل دهه ۱۹۰۰ آب دریاچه به‌طور فراوانی بهبود یافت در حالی‌ که شبکه‌های فاضلاب برای محل اقامت در شرق ملبورن نصب و راه‌اندازی شده بود.
در سال‌های اولیه برای جلوگیری از اختلال‌های باد لانه‌های آبی‌رنگ و بوته‌ها و همچنین درختان زیتون برای ایجاد راه کاشته شدند.

باغبانی فیتزوری ملبورن استرالیا
باغبانی فیتزوری ملبورن استرالیا

کلمنت هاجکینسون در طرح محوطه‌سازی باغ چنین توصیف کرده است که توده‌های متراکم و پیوسته از شاخ ساره‌ها خطوط مهم ترافیکی را در کنار مسیرهای متعدد را برای جلوگیری از گردوغبار خیابان‌های مجاور را تشکیل می‌دهند.

در طول دهه‌های ۱۸۸۰ و ۱۸۹۰ آفتاب‌های آبی زیادی حذف شدند تا فضای بیشتری برای درختان موجود و همچنین چمن‌های بزرگ و گل‌های زینتی ایجاد شود. یکی از ویژگی‌های این باغ‌ها این است که کاشت زیر گرمسیری با ویژگی کاشت در مناطق مانند کوه مورداستفاده و کاشت قرار می‌گیرد. تغییرات عمده دیگر در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ با ایجاد کنسرواتور و ورود کلبه کوک در باغ‌ها می‌توان نام برد.

در سال ۲۰۱۴ منطقه‌ای از باغ که قبلاً به‌عنوان انبار استفاده می‌شد، مجدداً به فضای باغ اضافه و دارای سیستم بزرگ فاضلاب، کافه برای بازدیدکنندگان و گردشگرانی که قصد سفر به ملبورن یا مهاجرت به استرالیا دارند مورداستفاده قرار رفت.

حیات‌وحش باغ فیتزوری

باغ فیتزوری دارای لوری کیت‌های رنگین‌کمان، اردک‌ها، روباه‌های خاکستری، میکروب‌ها، خفاش‌ها، حشرات کوچک و جغدهای قدرتمند است. وجود حیات‌وحش در استرالیا باعث می‌شود که باغ‌های شهر به‌طور خاصی برای بازدیدکنندگان خارج از کشور و مردم محلی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد.

حیات وحش فیتزوری ملبورن
حیات وحش فیتزوری ملبورن

تاریخ باغ فیتزوری

باغ فیتزوری از سال ۱۸۴۸ به‌عنوان باغ‌های عمومی و متعلق به دولت ایالت ویکتوریا شهر ملبورن است. این باغ‌ها تا سال ۱۸۶۲ به‌عنوان میدان فیتزور شناخته می‌شدند که به نام سر چارلز آگوستوس فیتزور فرماندار نیو سات ولز نام‌گذاری شده است و جیمز سینکلر را به‌عنوان باغبان منصوب کرد که کارهای باغبانی را انجام دهد.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن