موزه تراموا بریزبن استرالیا یک موزه وسایل حمل‌ونقل قدیمی بریزبن

موزه تراموا بریزبن (Brisbane Tramway Museum) یک موزه حمل‌ونقل در شهر بریزبن واقع در ایالت بزرگ کوئینزلند در کشور استرالیا است که مجموعه‌ای از تراموای و ترلیبوزی ها را حفظ کرده که اکثر آن‌ها در سال‌های ۱۸۹۷ تا ۱۹۶۹ در بریزبن فعالیت داشتند. موزه در Ferny Grove واقع‌شده است.

موزه تراموا بریزبن استرالیا
موزه تراموا بریزبن استرالیا

تاریخچه موزه تراموا بریزبن

انجمن موزه تراموا در بریزبن Brisbane Tramway Museum در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد، زمانی که مشخص شد که شورای شهر بریزبن در حال آماده شدن برای بستن سیستم قدیمی و کهنه تراموا بریزبن است. در سال ۱۹۷۲، یک سایت در Ferny Grove ساخته شد و موزه را در آن ساختند و در ژوئن ۱۹۸۰ به روی عموم باز شد.

محیط موزه تراموا بریزبن

از تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۰۵ به بعد Brisbane Tramway Museum دارای مجموعه‌ای از ۲۵ تراموا است که ۲۴ دستگاه از آن‌ها قبلاً در شبکه تراموا بریزبن فعالیت داشتند. این موزه همچنین دارای دو تانکر تک بلوکه بریزبن است که توسط Sunbeam از ولورهمپتون انگلستان بر روی شاسی MF2B ساخته‌شده است. طول مسیر نمایش موزه کوتاه است و حدود ۲۵۰ متر هست، در این مسیر کوتاه تعدادی تراموا به اجرا گذاشته می‌شود.

محیط موزه تراموا بریزبن
محیط موزه تراموا استرالیا

مجموعه موزه تراموا

قدیمی‌ترین تراموا عملیاتی در مجموعه شماره ۴۷ موزه، تراموا «کالیفرنیا ترکیبی» یا “Matchbox”، مدل سال ۱۹۰۱ است. جدیدترین تراموا نیز در مجموعه شماره ۵۵۴ موزه قرار دارد که یک تراموا «چهار موتور» توسط شورای شهر بریزبن ساخته‌شده و در سال ۱۹۶۴ وارد پایانه Paddington شده است.
دیگر تراموا عملیاتی شامل تراموا شماره ۶۵، تراموا “Toastrack 10 که در پایانه کوچک یا پایانه “Baby Dreadnought” قرار داده‌شده بود. تراموای شماره ۳۴۱، یک «ترامپ» است و تراموای دیگر یک تراموای «چهار موتوره» است که انتخاب و بازدید از این تراموا هر یکشنبه بعدازظهر صورت می‌گیرد، هرچند عملیات در صورت آب‌وهوای مرطوب کاهش می‌یابد.

وسایل حمل‌ونقل وزارت خارجه

مسئول پشتیبانی از همه وسایل حمل‌ونقل وزارت امور خارجه، شورای شهر سابق بریزبن بوده است که این وسایل را نیز می‌توان در موزه یافت، وسایلی شامل یک واگن برج برای تعمیر سیم‌های سربار، دو کامیون جوش و یک کامیون بازیابی فرسایش Scammel که قبلاً به‌عنوان یک کامیون بولینگ توپ در جنگ جهانی دوم مورداستفاده قرار گرفت.

وسایل وزارت خارجه موزه تراموا استرالیا
وسایل وزارت خارجه موزه تراموا استرالیا

عکس‌ها و لباس‌ها

این موزه دارای مجموعه وسیعی از عکاس‌های گرفته‌شده از تراموا و ناوگان حمل‌ونقل خیابانی بریزبن، همراه با بلیت‌ها و لباس‌هایی است که توسط کارکنان اپراتورهای تراموا پوشانده شده است.

سایر عناصر حمل‌ونقل در موزه تراموا استرالیا

دیگر عناصر سیستم حمل‌ونقل سابق بریزبن نیز در این مجموعه قابل‌توجه است. انبارهای موزه (گاراژها) از دره‌های پایانه سابق ایپسویچ تشکیل‌شده است. ایستگاه اصلی فعلی موزه از تجهیزات بازیابی شده از ایستگاه‌های پایانه سابق بریزبن ساخته‌شده است. یک کابین سیگنال بالا که در گوشه‌ای از خیابان‌های برونزویک و ویکام قرار داده‌شده بود نیز حفظ‌شده است.

نقاط سه‌گانه موزه تراموا بریزبن

در موزه تراموا بخش بسیار کوتاهی از دپارتمان جاده ایپسویچ، گرگوری تر رشته و جاده ایپسویچ بین موروکا و سالسبری بازیافت شده است. با توجه به عملکرد دفتر تراموا، شورای شهر بریزبن، مسیر موزه را در بتن کامپوزیتی ساخته است، یعنی به‌جای تخته‌ها و بالست در مسیر بتن قرار داده‌شده است.

هزینه چنین عملیاتی و استفاده از بتن مسلح یکی از دلایلی است که چرا موزه تراموا بریزبن قادر به ادامه مسیر طولانی خود پس از تلاش‌های زیاد نبود. این موزه همچنین دارای مجموعه‌ای از نکات سه‌گانه منحصربه‌فرد است که درواقع در دپارتمان خیابان نور واقع‌شده است.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن