جزیره فرازر استرالیا

جزیره فرازر استرالیا در شهر هاروی کوئینزلند

جزیره فرازر (Fraser Island) جزیره‌ای است که در امتداد ساحل جنوب شرقی ایالت کوئینزلند در کشور استرالیا و تقریباً در ۲۵۰ کیلومتری شمال مرکز ایالت کوئینزلند، شهر بریزبن واقع‌شده است. این منطقه در داخل دولت محلی ساحلی فرازر در منطقه خلیج بنت در اقیانوس آرام قرارگرفته است.

جزیره فرازر استرالیا
جزیره فرازر استرالیا

جزیره فرازر همراه با برخی از جزایر ساحل جنوبی در تنگهٔ ماسونی بزرگ، قلمرو فرازر را تشکیل می‌دهد که به شش شهرستان تقسیم‌شده است. جمعیت انسانی آن ۱۹۴ نفر در سرشماری ۲۰۱۱ استرالیا بود. طول آن حدود ۱۲۳ کیلومتر و عرض آن حدود ۲۲ کیلومتر است و در سال ۱۹۹۲ به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد.

این جزیره بزرگ‌ترین جزیره ماسه‌ای در جهان است که ۱۸۴۰ کیلومترمربع است و بزرگ‌ترین جزیره کوئینزلند، ششمین جزیره استرالیا و بزرگ‌ترین جزیره ساحل شرقی کشور استرالیا است.

این جزیره دارای جنگل‌های بارانی، جنگل‌های اکالیپتوس، جنگل‌های مانگرو، باتلاق‌های دیوئوم و توربو، تپه‌های شنی و کوه‌های ساحلی است. این جزیره از شن و ماسه ساخته‌شده است حجم کل شن و ماسه در سطح دریا در جزیره فریزر ۱۱۳ کیلومتر مکعب است که تقریباً ۷۵۰ سال در جای سنگ آتش‌فشانی جمع شده است.

برخلاف بسیاری از تپه‌های ماسه‌ای، زندگی گیاهی به علت قارچ‌های میکوریزا طبیعی موجود در شن و ماسه وجود دارد که مواد مغذی را در فرم‌هایی که می‌توانند توسط گیاهان جذب شوند، آزاد می‌کنند.

دریاچه‌های جزیره فرازر

جزیره‌ی فرازر دارای بیش از ۱۰۰ دریاچه آب شیرین است که دومین جزیره در استرالیا پس از جزیره و ایالت تاسمانی در جنوب قاره استرالیا از نظر تعداد دریاچه‌ها است. دریاچه‌های آب شیرین در فرازر ایسلند از پاک‌ترین دریاچه‌ها در جهان هستند. دریاچه مک کنزی یک منطقه توریستی است که در شهر کوچک ایرانگ واقع‌شده است.

دریاچه‌های جزیره فرازر استرالیا
دریاچه‌های فرازر استرالیا

این دریاچه دارای ساحلی است که در بالای ماسه و مواد گیاهی متراکم است که ۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است. دریاچه مک کنزی دارای مساحت ۱۵۰ هکتار است و دارای عمق بیش از ۵ متر است. ماسه ساحل دریاچه مک کنزی تقریباً سیلیکای خالص است.

یکی دیگر از دریاچه‌های ساحلی در جزیره، دریاچه بومانجین است که در اندازهٔ ۲۰۰ هکتار بزرگ‌ترین دریاچه ساحلی در جهان است. دریاچه وابی همچنین عمیق‌ترین دریاچه در جزیره است که دارای عمق ۱۲ متر است. عبور قایق موتوری و جت اسکی از دریاچه‌های جزیره فرازر ممنوع است.

آب‌وهوای جزیره فرازر

آب‌وهوای فرازر به دلیل نزدیکی و تأثیر اقیانوس آرام درجه حرارت آن به‌ندرت بالاتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد یا کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و رطوبت همواره بالا است. بارش باران و رطوبت هوا در تابستان و اوایل پاییز سنگین‌تر و شدیدتر است و میانگین بارش سالانه آن ۱۲۷۱ میلی‌متر است. میانگین دمای سالانه دریا از ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد است.

آب‌و‌هوای جزیره فرازر استرالیا
آب‌و‌هوای جزیره فرازر استرالیا

پستانداران جزیره فرازر

در جزیره حدود ۲۵ تا ۵۰ گونه پستاندار موجود است که شامل: دیوارهای ابلیس، اخیدنس، چوپان‌های رباطی و برشتی، گلایدر قندها، سنجاب‌های گلابین، فاسیگوالها، پاندایکوتها، گلبرگ‌ها، روباه‌های پروازی و والابی و ۱۹ گونه از خفاش‌ها و همچنین شامل: طیف متنوعی از پرندگان، خزندگان و دوزیستان، ازجمله تمساح می‌شود.

ماهی‌هایی که در ساحل شرقی یافت می‌شوند شامل: ماهی یهودی، طلایی، نهنگ و سر تخت هست و ماهیگیری در جزایر سواحل و دریاچه‌های جزیره فرازر ممنوع است.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن