تحصیل در استرالیا

تحصیل رایگان در استرالیا

تحصیل رایگان در استرالیا و بورسیه متفاوت برای کمک هزینه تحصیلی یکی از مباحث مورد توجه علاقه‌مندان به تحصیل در استرالیا است.

البته مزایای تحصیل در چنین کشورها مانند کیفیت بالای آموزش، استانداردهای زندگی، انگلیسی زبان بودن کشور، امکان کار درحین تحصیل، امکان جذب بالا در بازار کار پس از فارغ التحصیلی و… شرایط تحصیل در کشور استرالیا را با تحصیل در کشورهای اروپایی کاملا متفاوت می‌کند.

به طور کلی تحصیل در استرالیا، کانادا، آمریکا و نیوزیلند برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست.

شرایط ویزای تحصیلی استرالیا ، مهاجرت به استرالیا و ویزای استرالیا کاملا متفاوت از دیگر کشورها است.

شهریه دانشگاه های استرالیا

در سیستم آموزش عالی استرالیا، هزینه تحصیل در دانشگاه های استرالیا برای افراد استرالیایی نیز رایگان نیست.

شهریه دانشگاه ها برای مقیمان استرالیا به مراتب کمتر از شهریه دانشجویان بین المللی در‌نظر گرفته شده است.

تمامی دانشجویان استرالیایی می‌توانند از وام تحصیلی استفاده کنند و در حین تحصیل، هیچ مبلغی به عنوان شهریه پرداخت نکنند.

ولی این به منزله تحصیل رایگان در استرالیا نخواهد بود، چراکه دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی و شروع به کار به صورت اقساط وام دانشجویی خود را به دولت باز پرداخت می‌کنند.

شهریه دانشگاه های استرالیا برای دانشجویان بین المللی تقریبا دو تا سه برابر دانشجویان استرالیایی است که باید قبل از شروع هر ترم پرداخت شود .

همانطور که در متن بالا نیز گفته شد به طور کلی برای دانشجویان بین المللی تحصیل در استرالیا رایگان نیست، اما وجود بورسیه‌های متفاوت دانشگاه‌ها و دولت استرالیا شرایط لازم برای ایجاد تحصیل بصورت رایگان را برای دانشجویان ممتاز و فعال فراهم می کند.

تحصیل در استرالیا
تحصیل در استرالیا

بورسیه های تحصیل در استرالیا

بورسهای تحصیلی استرالیا مانند همه کشورها از سه منبع ارائه می‌شوند :

  1. دانشگاه ها
  2. دولت استرالیا
  3. مراکز تحقیقاتی
مدارک لازم برای تحصیل در استرالیا چیست؟

از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا می‌توان داشتن مدرک زبان آیلتس ۶٫۵ به بالا، مقالات بین المللی چاپ شده و نداشتن وقفه طولانی در تحصیل اشاره کرد.

تحصیل و بورسیه دانشگاه ها در استرالیا

دانشگاه های استرالیا بورسیه‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. این بورسها از کمک هزینه تحصیلی که بخشی از هزینه ها را پوشش می‌دهد تا بورس کامل ( کل هزینه تحصیل و هزینه زندگی ) می‌باشد.

کمک هزینه های تحصیلی همانطور که از اسمش نیز مشخص است، بخشی از شهریه را پوشش می‌دهند. آنچه در سالهای اخیر بین دانشگاه های رایج شده، ارائه کمک هزینه های متفاوت از ۱۰۰۰ دلار تا ۶۰۰۰ دلار به عنوان امتیاز به دانشجویانی است که صلاحیت علمی بالاتر از سطح عمومی دانشگاه را دارند.

برخی دانشکده‌ها نیز برای رشته های خاص، کمک هزینه های ویژه‌ای ارائه می‌دهند. تقریبا در صورت داشتن شرایط لازم و صلاحیت علمی دانشجویان، برای بیشتر رشته‌های همه مقاطع امکان استفاده از بورسیه های متفاوت به عنوان کمک هزینه تحصیلی امکان پذیر است.

شرایط تحصیل در استرالیا
تحصیل در استرالیا

بنابراین بورس های تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر جنبه کمک هزینه تحصیلی را دارند و به همین دلیل در عمل امکان تحصیل رایگان در استرالیا برای این مقاطع وجود ندارد .

اما در مورد مقطع ارشد تحقیقاتی و دکترا ، مسئله کاملا تفاوت دارد. دولت استرالیا و دانشگاه های این کشور برای تقویت بخش تحقیقاتی خود سعی در جذب دانشجویان ممتاز و فعال در زمینه های پژوهشی را دارند و به همین علت امکان بورس کامل و تحصیل در استرالیا رایگان برای این مقاطع است.

بورسیه دولت استرالیا

دولت استرالیا برای جذب دانشجویان ممتاز و فعال در بخش تحقیقات همچنین کمک به کشورهای درحال پیشرفت بورسهای بسیار خوبی برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد.

از این بورسیه‌ها می‌توان به دو نوع اشاره کرد:

  • Endeavour Scholarships
  • (International Postgraduate Research Scholarship (IPRS

یکی ازبورسهایی که دولت استرالیا ارائه می‌دهد و بسیاری ازدانشجویان ایرانی موفق به دریافت آن شده اند، بورس IPRS است.

این بورس آرزوی تحصیل در استرالیا به صورت رایگان را به واقعیت می‌رساند چون هزینه تحصیل و بیمه دانشجویی را پوشش خواهد داد علاوه براین دانشگاه‌ها به دانشجویانی که موفق به دریافت این بورس شده باشند، هزینه زندگی را نیز که حدودا سالی ۲۲۰۰۰ تا ۲۶۰۰۰ دلار استرالیاست، پرداخت می‌کنند.

امتیاز به این مطلب:

5 / 5. 1

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن