شهر بریزبن ایالت کوئینزلند

شهر بریزبن بزرگ‌ترین شهر ایالت کوئینزلند و ملکه استرالیا

شهر بریزبن (Brisbane) یک کلان‌شهر در جنوب شرقی ایالت کوئینزلند استرالیا است. بریزبن پرجمعیت‌ترین شهر و مرکز ایالت کوئینزلند و سومین شهر پرجمعیت کشور استرالیا است. جمعیت شهری آن ۲٫۴ میلیون نفر و جمعیت شهر و جمعیت حومه آن به ۳٫۴ میلیون نفر می‌رسد.

شهر بریزبن استرالیا
شهر بریزبن استرالیا

تاریخچه شهر بریزبن

در اوایل قرن ۱۹ این شهر بیشتر به‌عنوان مکانی برای تبعید مجرمین سیدنی انتخاب می‌شد. بریزبن با جنگ‌های مرزی استرالیا بین ۱۸۴۳ و ۱۸۵۵ تقریباً ویران‌شده بود و توسعه آن تا حدی بعد از آتش‌سوزی بزرگ بریزبن که در سال ۱۸۶۴ رخ داد و سیل ویرانگر سال ۱۸۹۳ تنظیم شد. وقتی‌که کوئینزلند در سال ۱۸۵۹ به‌عنوان یک مستعمره جداگانه از نیو سات ولز اعلام شد، بریزبن به‌عنوان پایتخت این ایالت انتخاب شد.

ساختمان‌ها و نمادهای بریزبن

بیش از ۲۰ شهرداری کوچک و شایر در سال ۱۹۲۵ در بریزبن تشکیل شد که توسط شورای شهر بریزبن اداره می‌شد. سال ۱۹۳۰ تبدیل به سال بسیار مهمی برای بریزبن شد، چون در این سال ساخت سالن شهر به اتمام رسید و از این‌ پس تبدیل به‌عنوان یکی از نمادهای بریزبن گردید. این ساختمان تاریخی، همراه با پل تاریخی که در سال ۱۹۴۰ افتتاح شد، بعدازآن بلندترین ساختمان شهر و حرم یادبود در میدان ANZAC بریزبن، نشانه‌های کلیدی و مهمی هستند که به تعیین ویژگی معماری شهر کمک می‌کند.

نمادهای شهر بریزبن استرالیا
نمادهای شهر بریزبن استرالیا

جغرافیای شهر بریزبن

بریزبن در جنوب شرقی کوئینزلند است. این شهر در امتداد رودخانه بریزبن قرار دارد و حومه‌های شرقی آن، از ساحل خلیج مورتون می‌گذرند. منطقه شهری بریزبن در امتداد سواحل خلیج مورتون از Caboolture در شمال به Beenleigh در جنوب و به سمت Ipswich در جنوب غرب ادامه می‌یابد.

این‌یک شهر تپه‌ای است. منطقه شهری، ازجمله ولسوالی تجاری مرکزی، به‌واسطه اسپورهای محدوده هربرت تیلور افزایش‌یافته است. سایر ارتفاعات در بریزبن، کوه گراتوات و نزدیک کوه Toohey هستند.

کوه پتری در ۱۷۰ متری (۵۶۰ فوت) و بلندی‌های کم ارتفاع هیلت، کوه اممین، کوه استفنس و ویتس هیلدر سراسر شهر نقطه دید دارند. همچنین در غرب، بلندترین کوه گلوری (۶۸۰ متر) و کوه نبی (۵۵۰ متر) هستند. این شهر در یک سیلاب کم‌عمق است. بسیاری از مناطق حومه شهر، از شهر عبور می‌کنند و خطر سیل را افزایش می‌دهند. امروزه بریزبن به خاطر سبک معماری خاص کوئینزلند شناخته می‌شود.

آب‌وهوای بریزبن

بریزبن دارای آب‌وهوای نیمه گرمسیری مرطوب، با تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های خشک و متوسط است. بریزبن میانگین حداقل سالانه ۱۶٫۶ درجه سانتی‌گراد (۶۲ درجه فارنهایت) و حداکثر درجه حرارت ۲۶٫۶ درجه سانتی‌گراد (۸۰ درجه فارنهایت) را تجربه کرده است و این پس از داروین، داغ‌ترین شهر استرالیا است. فصلی بودن تلفظ نیست و میانگین حداکثر درجه حرارت بالای ۲۶ درجه سانتی‌گراد (۷۹ درجه فارنهایت) از اکتبر تا آوریل ادامه دارد.

آب‌و‌هوای شهر بریزبن استرالیا
آب‌و‌هوای شهر بریزبن استرالیا

بریزبن یک شهر امروزی

بریزبن مرکز ایالت کوئینزلند و به‌عنوان ملکه کشور استرالیا شناخته می‌شود. این شهر یک مقصد توریستی محبوب است و به‌عنوان دروازه‌ای به ایالت کوئینزلند، به‌ویژه در ساحل طلا و ساحل آفتابی، مناطق رفتاری محبوب بلافاصله در جنوب و شمال بریزبن شناخته می‌شود. چندین رویداد فرهنگی، بین‌المللی و ورزشی در بریزبن برگزارشده است.

برخی از این رویدادها را می‌توان به‌صورت زیر برشمرد؛ ازجمله بازی‌های المپیک سال ۱۹۸۲، نمایشگاه جهانی ۸۸، بازی‌های حسن نیت در سال ۲۰۰۱ و اجلاس نهایی ۲۰۱۴ G-20 در سال ۲۰۱۶، شبکه تحقیقاتی جهانی‌سازی و جهانی شهر بریزبن را به‌عنوان شهر جهانی بتا رتبه‌بندی کرد.

امتیاز به این مطلب:

1 / 5. 1

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن