تصویر-هدر-سد-هیوم-آلبوری

سد هیوم شهر آلبوری استرالیا

سد هیوم (lake hume) در شهر آلبوری یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایالت زیبا و گسترده نیو ساوت ولز در کشور استرالیا واقع‌شده است.

در اصل افراد زیادی از کشورهای مختلف برای کار در پروژه عمرانی این سد مراحل مهاجرت به استرالیا را انجام دادند تا به استخدام این پروژه بزرگ درآیند.

سد هیوم در مختصات ۳۶ ° ۰۶’۳۰ “S 147 ° ۰۱’۵۲” و مختصات: ۳۶ ° ۰۶’۳۰ “S 147 ° ۰۱’۵۲” E قرارگرفته است و هدف احداث آن کاهش سیل، آبیاری صنعتی، آبیاری کشاورزی، تأمین آب شهری و حفاظت از منابع طبیعی آب در این ایالت بود.

سد هیوم در طول یک دوره هفده‌ساله بین ۱۹۱۹ و ۱۹۳۶ ساخته‌شده است که حدود بیست‌وهفت کیلومتر (هفده مایل) از شرق شهر زیبای آلبوری واقع‌شده است. این سد حاصل نیروی کار هزاران نفر است که توسط کنسرسیوم NSW و سازمان‌های دولتی ایالت ویکتوریا ساخته‌شده است.

ادارات دیگری شامل گروه منابع آب از نیو سات ولز، اداره امور عمومی نیو ساوت ولز و گروه آب‌رسانی رودخانه‌ها و آب‌رسانی ویکتوریا هریک به‌نوعی در ساخت این سد نقش داشته‌اند.

تأمین قطعات به محل ساخت‌وساز از طریق ساخت شاخه‌ای از راه‌آهن Wodonga – Cudgewa صورت گرفت. سد هیوم به‌طور مشترک توسط مقامات ویکتوریا و نیو سات ولز به نمایندگی از اداره Murray-Darling اداره می‌شود.

گلوبن-موری آب و زمین را در ویکتوریا مدیریت می‌کند و شرکت دولتی آب نوو جنوبی استرالیا مسئولیت عملیات و تعمیر و نگهداری روزانه و مدیریت کارهای عمده تعمیرات در سد را بر عهده دارد.

تاریخچه و نحوه‌ی ساخت سد هیوم

سد Hume، قبلاً Hume Weir، یک سد بزرگ در سرتاسر رودخانه موری بود و درنهایت از اتصال آن با رودخانه Mitta در منطقه Riverina نیو ساوت ولز استرالیا عبور می‌کرد. هدف ایجاد سد کاهش سیل، افزایش نیروی آبی، آبیاری، تأمین آب و حفاظت از آن است. مخزن محرمانه دریاچه هیوم، قبلاً مخزن سد هیوم بود. همچنین این سد خاکستری بتنی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های استرالیا است.

ساخت‌وساز سد هیوم از سال ۱۹۱۹ شروع شد. تاریخ افتتاح آن نیز ۱۹۳۶ بود و این سد هزینه ساخت و سازی معادل ۲٫۱ میلیون پوندی برای کشور استرالیا داشت. اگر به‌تازگی مهاجرت به استرالیا داشته‌اید حتماً سری به این سد بزنید و از آن دیدن کنید.

ارتفاع سد هیوم ۵۱ متر یا ۱۶۷ فوت و طول آن ۱،۶۱۵ متر یا ۵،۲۹۹ فوت هست. سرریز این سد ۲۹ متر است و نوع سرریز بتنی عمودی است.

ظرفیت سرریز ۷،۹۲۹ مترمکعب در ثانیه یا معادل۲۸۰،۰۰۰ فوت مکعب در ثانیه است و از دریاچه هیوم تغذیه می‌کند.

ظرفیت کل سد ۳،۰۳۶،۵۰۰ مگا لیتر و ظرفیت فعال ۱،۴۱۷،۱۸۸ مگا لیتر هست. ظرفیت غیرفعال ۱،۶۱۹،۳۱۲ مگا لیتر بوده و سد هیوم در منطقه حفاظت‌شده‌ای به مساحت ۱۵،۳۰۰ کیلومترمربع (۵۹۰۰ مایل مربع) با حداکثر عمق آب ۴۰ متر (۱۳۰ فوت) و ارتفاع طبیعی ۱۹۲ متر (۶۳۰ فوت) واقع‌شده است.

سایر امکانات و ویژگی‌های سد هیوم

از سایر امکانات سد هیوم می‌توان به نیروگاه و اپراتور ذخیره انرژی اشاره نمود.
دو توربین از نوع معمولی با ظرفیت نصب ۵۸ مگاوات (۷۸۰۰۰ اسب بخار) و تولید سالانه ۲۲۰ گیگاوات ساعت در این سد موجود است.

سد هیوم نمایش‌دهنده چهره صنعتی و فن‌آوری روز در کشور استرالیا و به‌ویژه ایالت نیوساوت ولز و شهر آلبوری است. ازاین‌جهت برای دولتمردان و شهروندان این کشور یک سرمایه ملی محسوب می‌شود.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن