دریاچه و سد ویونهو

دریاچه و سد ویونهو بر رودخانه بریزبن استرالیا

سد ویونهو (Wivenhoe Dam) بریزبن یک سد خاکی سنگی دارای یک حوضچه بتنی در رودخانه بریزبن در جنوب شرقی ایالت کوئینزلند کشور استرالیا است. دیوار سد حدود ۸۰ کیلومتر (۵۰ مایل) از مرکز شهر بریزبن دور است. هدف اصلی سد ویونهو تأمین آب آشامیدنی مناطق بریزبن و ایپسویچ است. علاوه بر این، سد برای کنترل کاهش سیل، تولید نیروی برق‌آبی و اهداف تفریحی ساخته‌شده است.

سد ویونهو در استرالیا
سد ویونهو در استرالیا

سد ویونهو در اوایل دهه ۱۹۷۰ به‌عنوان یک سد کنترل کاهش سیلاب و سد مخزنی برنامه‌ریزی‌شده بود. سد دارای ظرفیت ذخیره‌سازی کل ۳٫۱۳۲ میلیون مگا لیتر آب است. در سطح عرضه کامل، ۱٫۱۶۵ میلیون مگا لیتر یا حدود ۲۰۰۰ برابر مصرف آب روزانه شهر بریزبن را ذخیره خواهد کرد. سد ویونهو هنگام بارندگی یا وقوع سیل، طوری طراحی‌شده تا از ۱٫۹۶۷ میلیون مگا لیتر بالاتر از ظرفیت معمول خود آب را ذخیره‌سازی کند.

هدف از ساخت سد ویونهو

سد ویونهو در وهله اول به‌منظور جلوگیری از سیلاب‌های ویرانگر رودخانه بریزبن مرکز ایالت کوئینزلند در سال ۱۹۷۴ طراحی شد که در اوایل دهه ۱۹۸۰ توسط یک شرکت ساختمانی به بهره‌برداری رسید علاوه بر این دریاچه برای تأمین آب شرب مردم بریزبن و همچنین برای راه‌اندازی تلمبه‌خانه‌های تولید برق نیروگاه شهر بریزبن مورد استفاده قرار گرفت، سد طوری طراحی‌شده که در شرایط پرآبی آب سد از طریق دو لوله به هر دو نیروگاه آب‌رسانی می‌کرد و هر دو فعال هستند ولی در شرایط خشک‌سالی تنها آب نیروگاه شمالی تأمین می‌شود و همان یک نیروگاه فعال است که تمام این عملیات به‌وسیله کامپیوتر و از راه دور انجام می‌شود.

هدف ساخت سد ویونهو
هدف ساخت سد ویونهو

تفریحات و سرگرمی‌های موجود محوطه سد

دریاچه و سد ویونهو یک مقصد تفریحی بسیار محبوب با فعالیت‌های متنوع و امکانات موجود دارای وسایل و امکانات سرگرم‌کننده و مهیج است. دریاچه ویونهو دارای یک کمپینگ تفریحی در فضای باز است. سراچه‌های کمپینگ در مناطق کاپیتان لوگان و لوملی هیل برگزارشده‌اند. امکانات کمپینگ مدیریتی در کاپیتان لوگان شامل دوش آب گرم، کبابی‌ها، رستوران و سرویس بهداشتی است و در مجاورت کمپ لوملی هیل زمین‌های بازی و قایق‌ها وجود دارند.

مجوز ماهیگیری، شنا کردن، قایقرانی الکتریکی و غیر الکتریکی و همچنین اردو زدن برای مکان‌های اردویی داده می‌شود اما بردن حیوانات خانگی در محوطه سد ممنوع است. دریاچه ویونهو همچنین محل مناسبی برای بردن بچه‌ها در یک روز تعطیل است، این برای بچه‌ها که هم از فعالیت‌های زمینی و آبی در محیط آرام و طبیعی در یک منطقه ساحلی کوچک استفاده کنند یک فرصت مناسب است که بتوانند در ساحل بازی کنند.

تفریحات سد ویونهو
تفریحات سد ویونهو

همچنین مراتع زیادی در کنار سد وجود دارد که بچه‌ها می‌تواند جست‌وخیز کنند به غیرازاین همه تفریح یک زمین‌بازی در کنار محوطه سد برای افراد اهل ورزش ساخته‌شده است. پیست‌های پیاده‌روی کنار سد باعث شده که بعد از یک پیاده‌روی و خستگی تمام در کنار سد ویونهو با نوشیدن یک کافه یا چای داغ سرحال شوید و روی نیمکت‌های کنار سد دراز بکشید و اکسیژن خالص استشمام کنید و ساعت‌ها از شلوغی شهر و ترافیک دورباشید. این‌همه امکانات فراوان باعث جذب گردشگران در سراسر دنیا به این منطقه شده است.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن