قلمرو شمالی | سرزمین شمالی استرالیا

قلمرو شمالی یا سرزمین شمالی (Northern Territory) به‌اختصار (NT) واقع در کشور استرالیا در کنار قلمرو پایتختی استرالیا، یکی از دو قلمروی است که به همراه شش ایالت دیگر کشور استرالیا را تشکیل می‌دهند.

نقشه قلمرو شمالی استرالیا
نقشه قلمرو شمالی استرالیا

سرزمین شمالی در شمال کشور استرالیا واقع‌شده و از غرب به ایالت استرالیای غربی، از شرق به ایالت کوئینزلند، از جنوب به ایالت استرالیای جنوبی و از شمال به دریای تیمور، دریای آرافورا، خلیج کارپنترا، غرب گینه‌نو و دیگر جزایر اندونزی محدودشده است.

NT با ۱٫۳۴۹٫۱۲۹ کیلومترمربع سومین بخش بزرگ فدرال استرالیا و یازدهمین بخش اداری بزرگ جهان است. سرزمین شمالی با جمعیت تنها ۲۴۶٫۷۰۰ نفر کمترین جمعیت را بین هشت ایالت و قلمروی که استرالیا را تشکیل می‌دهند دارد.

پایتخت و شهرهای قلمرو شمالی

پایتخت سرزمین شمالی شهر داروین است، این شهر بندری در شمال سرزمین و در کنار خلیج بیگل و دریای تیمور بناشده است. جمعیت سرزمین شمالی عمدتاً در کنار نوار ساحلی و بزرگراه استوارت متمرکز است.

داروین پایتخت سرزمین شمالی استرالیا
داروین پایتخت قلمرو شمالی استرالیا

دیگر شهرهای این سرزمین پالمرستون، آلیس اسپرینگز، کاترین، نولونبوی و تنانت کریک هستند. ساکنین قلمرو شمالی اغلب به‌عنوان «سرزمین» و به‌طورکلی به‌عنوان «سرزمین‌های شمالی» شناخته می‌شوند و یا غیررسمی به‌عنوان «سرزمین بالایی» و «مرکزی‌ها» شناخته می‌شوند.

بسیاری از شهرک‌ها به‌صورت پراکنده در سراسر کشور وجود دارد، اما مراکز پرجمعیت در کنار تنها بزرگراه، بزرگراه استوارت که داروین را به جنوب استرالیا متصل می‌کند قرارگرفته‌اند.

جاذبه‌های سرزمین شمالی استرالیا

از جاذبه‌های طبیعی و توریستی سرزمین شمالی دو صخره باستانی به نام‌های اولورو و کاتا هستند که برای مردمان بومی این سرزمین مقدس به‌حساب می‌آیند و سالانه هزاران توریست برای بازدید از این صخره‌های اسطوره‌ای جذب سرزمین شمالی می‌شود.

در بخش شمالی قلمرو پارک ملی کاکادو با تالاب‌های وسیع و حیات‌وحش بومی و منحصربه‌فرد قرارگرفته است. در شمال آن دریای آرافورا، شرق آن آرنهم لند، مرکز آن منطقه مانینگراید در دلتا رودخانه لیورپول قرار دارد.

جاذبه های قلمرو شمالی
جاذبه های قلمرو شمالی

یک سری گسترده رودخانه در سرزمین شمالی قرار دارد که این رودخانه‌ها عبارت‌اند از: رودخانه آلیگیتر، رودخانه دایلی، رودخانه فینگ، رودخانه مک آرتور، رودخانه تود، رودخانه روپر و رودخانه ویکتوریا.

سرزمین شمالی استرالیا همچنین به دلیل حیات‌وحش گسترده و وسعت سرزمین دارای پارک‌های گوناگون و وسیعی در سراسر سرزمین است که ازجمله آن‌ها می‌توان به پارک ملی جکبین، پارک ملی نیتمیلوک، پارک ملی لیچفیلد، پارک ملی گرگوری، کویر تانامی، پارک ملی کاکادو، پارک ملی بارنای و… اشاره کرد که با توجه می تواند برای کسانی که قصد مهاجرت به استرالیا یه سفر به این کشور دارند گزینه ای مناسب باشد.

دین، زبان و قومیت قلمرو شمالی

بیش از ۱۰۰ ملیت در سراسر سرزمین شمالی ازجمله بیش از ۵۰ سازمان به نمایندگی از گروه‌های مختلف قومی در این کشور زندگی می‌کنند و نمایندگی دارند.

بومیان استرالیایی مالک حدود ۴۹ درصد از زمین‌های قلمرو هستند و جوامع بومی در نقاط مختلف کشور وجود دارند که بزرگ‌ترین آن‌ها در اولورا در نزدیکی آلیس اسپرینگز زندگی می‌کنند.

قومیت سرزمین شمالی
قومیت سرزمین شمالی

دین و مذهب مردم سرزمین شمالی طبق آمار سال ۲۰۱۶ به ترتیب زیر است: کاتولیک، آنگلیکان، کلیسای متحد، لوتری، بودیسم، هندوئیسم، بی‌دین و بسیاری که دین سنتی و اجدادی خود رادارند.

همچنین بیش از ۱۰۰ زبان بومی و گویش در سرزمین شمالی رایج است، علاوه بر زبان انگلیسی که بیشتر در شهرهای داروین و آلیس اسپرینگز وجود دارد.

دانشگاه‌های سرزمین شمالی

بزرگ‌ترین و تنها دانشگاه سرزمین، دانشگاه قلمرو شمالی است که در سال ۱۹۸۹ تأسیس شد. در حال حاضر به‌عنوان دانشگاه چارز داروین نامیده می‌شود، حدود ۱۹٫۰۰۰ دانش‌آموز دارد، حدود ۵٫۵۰۰ دانشجوی تحصیلات عالی و حدود ۱۳٫۵۰۰ دانشجوی دوره‌های آموزشی و حرفه‌ای (VET).

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن