ایالت استرالیای غربی (WA) بزرگترین ایالت استرالیا

ایالت استرالیای غربی (Western Australia) به‌اختصار (WA) یکی از شش ایالت کشور استرالیا است که به همراه دو قلمرو سرزمین پهناور استرالیا را شکل می‌دهند. استرالیای غربی با مساحت ۲,۶۴۵,۶۱۵ کیلومترمربع (۲,۵۲۹,۸۷۵ کیلومترمربع وسعت خشکی و ۱۱۵,۷۴۰ کیلومترمربع وسعت آبی) بزرگ‌ترین ایالت استرالیا و بعد از جمهوری ساخا (یاقوتستان) در کشور روسیه بزرگ‌ترین خطه استانی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

نقشه استرالیای غربی
نقشه استرالیای غربی

ایالت پهناور استرالیا غربی از جانب شرق به قلمرو شمالی و از جنوب شرق به ایالت استرالیای جنوبی و از جانب شمال و غرب به اقیانوس هند و در جنوب به اقیانوس منجمد محدود است.

استرالیای غربی حدود ۲٫۶ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۱۱ درصد کل جمعیت استرالیا را شکل می‌دهند. در حدود ۹۲ درصد آن در جنوب غربی ایالت زندگی می‌کنند، همچنین حدود ۷۹ درصد جمعیت در منطقه پرت زندگی می‌کنند. این آمار نشان‌دهنده زندگی و رفاه بیشتر در جنوب ایالت است.

شهرهای ایالت استرالیای غربی:

• پرت Perth
• آلبانی Albany
• بانبری Bunbury
• جرالدتون Geraldton
• فرمانتل Fremantle
• کالگوری Kalgoorlie
• ماندورا Mandurah

پایتخت و مرکز سیاسی استرالیای غربی شهر پرت است و در نماد پرچم این ایالت شکل قوی سیاه تصویر شده است.

شهر پرت پایتخت استرالیای غربی

شهر پرت پایتخت استرالیای غربی و پرجمعیت‌ترین شهر آن است، نام‌گذاری پرت برگرفته از شهر پرت در کشور اسکاتلند است و چهارمین شهر پرجمعیت کشور استرالیا است با جمعیتی بالغ‌بر ۲٬۰۴۳٬۱۳۸ هزار نفر بنا بر سرشماری سال ۲۰۱۷ میلادی، همچنین شهر پرت در سرزمین‌های جنوب غربی ایالت واقع‌شده است که در سال ۱۸۲۹ توسط کاپیتان جیمز استرلینگ کشف شد.

شهر پرت مرکز استرالیای غربی
شهر پرت مرکز استرالیای غربی

آب‌وهوای استرالیای غربی

منطقه ساحلی جنوب غربی ایالت دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای با پوشش انبوه درختان است. ازجمله زیبایی‌های جنگل‌های اکالیپتوس استرالیای غربی درختان کرری است که بلندترین درختان جهان هستند، اگر شما قصد مهاجرت به استرالیا دارید این ایالت حتما انتخابی مناسب برای شما می تواند باشد.

آب‌و‌هوای استرالیای غربی
آب‌و‌هوای استرالیای غربی

تنوع بارندگی در سراسر ایالت متفاوت است به‌گونه‌ای که بارش بارندگی متوسط سالانه از ۳۰۰ میلی‌متر در مناطق مرکزی به ۱٫۴۰۰ میلی‌متر در مرطوب‌ترین مناطق متفاوت است اما از ماه نوامبر تا مارس بارندگی‌ها کم می‌شود و آب‌وهوا معمولاً خشک است.

گردشگری و صنعت توریسم استرالیای غربی

گردشگری بخش عمده‌ای از اقتصاد غرب استرالیا را تشکیل می‌دهد که ۸۳۳,۰۰۰ بازدیدکننده بین‌المللی یعنی ۱۲٫۸ درصد از کل گردشگری بین‌المللی کشور استرالیا تشکیل می‌دهد. سه منبع اصلی توریست عبارت‌اند از: کشورهای بریتانیا (۱۷ درصد)، سنگاپور (۱۰ درصد) و نیوزیلند (۱۰ درصد) که باهدف گذراندن وقت خود در تعطیلات و جشن‌ها به استرالیای غربی سفر می‌کنند.

صنعت گردشگری ۹٫۳ میلیارد دلار ارزآوری برای اقتصاد ایالت غربی استرالیا دارد و ۹۴,۰۰۰ شغل در داخل ایالت ایجاد می‌کند. این آمار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، ۳٫۲ درصد از اقتصاد ایالت را تشکیل می‌دهد، البته بخش عمده درآمد WA، بخش معدن با ۳۱ درصد است؛ که نشان از غنای سرزمین این ایالت دارد.

گردشگری استرالیای غربی
گردشگری ایالت استرالیای غربی

تحصیلات و دانشگاه‌های ایالت استرالیای غربی

تحصیل در استرالیا غربی شامل یک سال پیش‌دبستانی در سن ۴ یا ۵ سالگی و پس‌ازآن ۶ سال دوره ابتدایی برای همه دانش آموزان است. در سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی دانش آموزان ۶ سال تحصیلات متوسطه را آغاز می‌کنند. دانش آموزان ملزم به حضور در مدرسه تا ۱۶ سال هستند. ۱۶ و ۱۷ ساله‌ها مجبور به ثبت‌نام در مدرسه یا یک سازمان آموزشی هستند، یا می توانند در یک سازمان آموزشی ترکیب‌شده از مدرسه / آموزش‌وپرورش / اشتغال حضورداشته باشند.

دانشجویان پس‌ازاین مرحله آموزشی می‌توانند در یک کالج امکان تحصیل در رشته‌های حرفه‌ای یا دوره ورود به دانشگاه را داشته باشند.

در استرالیای غربی پنج دانشگاه وجود دارد. از این تعداد چهار دانشگاه عمومی مستقر در شهر پرت هستند؛ دانشگاه استرالیای غربی، دانشگاه کرتین، دانشگاه ادیت کوان و دانشگاه مرداک؛ و دانشگاه نوتردام، یک دانشگاه خصوصی در شهر فرمانتل، است.

همچنین این دانشگاه خصوصی در ایالت استرالیای غربی یکی از تنها دو دانشگاه خصوصی در استرالیا، همراه با دانشگاه باند، جهت آموزش خصوصی مستقر در شهر گلدکست واقع در ایالت کوئینزلند، است.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن