مسجد آدلاید استرالیا

مسجد آدلاید اولین و قدیمی‌ترین مسجد ساخته‌شده در استرالیا

مسجد آدلاید در سال ۱۸۸۸ ساخته‌شده است و قدیمی‌ترین مسجد استرالیا در شهرهای بزرگ کشور استرالیا محسوب می‌شود. چهار مناره اصلی آن در سال ۱۹۰۳ به مسجد آدلاید اضافه‌شده است. این مسجد قدیمی‌ترین مسجد باقی‌مانده در استرالیا و اولین مسجد ساخته‌شده در یک شهر استرالیا است.

مسجد آدلاید استرالیا
مسجد آدلاید استرالیا

مسجد شهر آدلاید در سال ۱۸۸۹-۱۸۸۸ طراحی‌شده است و هدف از طراحی و احداث آن پاسخگویی به نیازهای معنوی مسلمانان و اقامه نماز توسط آنان و همچنین رفع نیاز کاسبان و معامله‌گرانی است که برای کار در مناطق شمالی استرالیا و سایر نقاط پیرامون آن قرار داشتند.

پیشینه مسجد آدلاید و سازنده آن

مسجد شهر آدلاید پیش‌تر تنها از دو بخش زمین با دیواره‌های بتنی و سقف کاه‌گلی ساخته‌شده بود. فضای باز موجود ساختمان مساجد و وجود استخرهای موجود در حیاط که برای وضو گرفتن پیش از اقامه نماز است. منعکس‌کننده فرهنگ و قواعد ساخت مسجد در اماکن اصلی مسلمانان- افغانستان، بلوچستان و شمال غربی هند (در حال حاضر بخشی از پاکستان) است.

پیشینه مسجد آدلاید استرالیا
پیشینه مسجد آدلاید استرالیا

شروع حرکت ساختن مسجد شهر آدلاید به‌وسیله حدی ملأ هدایت می‌شود. هادجی ملأ، طارین افغانی، با تیم‌هایی که مواد و لوازم لازم برای خطوط تلگراف Overland را در سال ۱۸۷۲ به اتمام رسانده بودند، کار می‌کرد. این نشان می‌دهد که او یکی از اولین افرادی بود که از سال ۱۸۶۵ به استرالیا آمده بود.

تاریخچه مسجد آدلاید استرالیا

عبدالوید از ولسوالی کویته افغانستان به‌عنوان وکیل و سازنده مسجد انتخاب شد. او در منطقه بورک در جنوب غربی نیو ساوت ولز یک بازرگان و ساربان بود. وی از طریق کمک‌های مالی که از سوی جامعه مسلمان کوچک به ارمغان آورده بود، موجب افزایش بودجه مسجد شد.

طرح‌های مسجد در سال ۱۸۸۷ توسط شورای شهر آدلاید تصویب شد. ساخت مرحله اول مسجد دو سال به طول انجامید. ساختمان ساده مسجد که از آجر و سنگ ساخته‌شده بود، هزینه‌ای ۴۵۰ پوندی، ۱۱٫۳ متر طول، ۷٫۶ متر عرض و حدود ۵٫۵ متر ارتفاع دارد.

حدی ملأ اولین پشتیبان و خادم مسجد شد. او و همسرش در کلبه‌ای در زمین مسجد زندگی می‌کردند. کلبه‌های مجاور پناهگاه و محل اقامت را برای افراد خردسال و بیکار در نظر گرفته بودند.

نمای مسجد آدلاید

چهار مناره مسجد در سال ۱۹۰۳ به آن اضافه‌شده است. باغ اطراف آن تابه‌حال بالغ شده است و دارای محیطی آرام برای دعا و مدیتیشن است. در ماه مه یک گزارشگر طی گزارشی از مسجد می‌گوید: مسجد در باغی پر از گل‌های رنگارنگ که سراسر محیط را در برگرفته و توسط درختان همیشه‌سبز احاطه‌شده است، قرار دارد.

نمای مسجد آدلاید استرالیا
نمای مسجد آدلاید استرالیا

در سال‌های پس‌ازآن، به دلیل اینکه تعداد گناهکاران و سن آنان کاهش‌یافته و به کشورهای مبدأ خود بازگشته‌اند، جمعیت مسجد کاهش‌یافته است. بااین‌حال، پس از جنگ جهانی دوم، حضور مهاجران از اروپا و اندونزی موجب رشد جمعیت مسلمان در استرالیا شدند. مهاجران بوسنی در سال ۱۹۵۲ «مردانی باهوش باستانی» را یافتند، جوان‌ترین آنان ۸۷ ساله و مسن‌ترین آن جماعت ۱۱۷ سال سن داشتند که هنوز در پناهگاه خود زندگی می‌کنند. سپس آن‌ها شروع به بازسازی مسجد کردند.

مسجد شهر آدلاید زیارتگاه مسلمانان استرالیا

مسجد آدلاید محل دعا برای مهاجران مسلمانی است که از لبنان، پاکستان، اندونزی، مالزی و مناطق یوگسلاوی سابق به استرالیا آمده‌اند. امروزه پناهندگان و مهاجران همچنان به مسجدی دعا می‌کنند که بیش از یک قرن پیش توسط حدی ملأ مورد تمسخر قرارگرفته است.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

5 / 5. 1

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن