کلیسای فرانسیس خاویر آدلاید استرالیا

کلیسای فرانسیس خاویر آدلاید یک کلیسای کاتولیک رومی استرالیا

کلیسای فرانسیس خاویر آدلاید (St Francis Xavier Cathedral) یک کلیسای کاتولیک رومی است و همچنین کلیسای جامع در آدلاید واقع در استرالیای جنوبی است. این کلیسا به‌عنوان یک ساختمان بازسازی‌شده گوتیک در سبک انگلیس طبقه‌بندی‌شده است.

کلیسای فرانسیس خاویر شهر آدلاید استرالیا
کلیسای فرانسیس خاویر شهر آدلاید استرالیا

برج آن ۳۶ متر ارتفاع و ۵۶٫۵ متر طول دارد و امتداد آن به‌صورت افقی ۲۹٫۵ متر است. سنگ‌پایه آن در سال ۱۸۵۶ بنانهاده شد و ساخت برج کلیسا در سال ۱۸۸۷ آغازشده است. بااین‌حال، ساختمان کلیسا تا سال ۱۹۹۶ تکمیل نشد.

تاریخچه کلیسای فرانسیس خاویر آدلاید

در سال ۱۸۳۸، دو سال پس از اعلام استرالیای جنوبی به‌عنوان یک ایالت، برای برگزاری جلسات مذهبی برای کاتولیک‌های جنوب استرالیا، تبلیغاتی صورت گرفت. نخستین جرم در سال ۱۸۴۰ در یک‌خانه در شرق تراس جشن گرفته شد.

در سال ۱۸۴۵ یک مدرسه ابتدایی کاتولیک ساخته شد و به‌عنوان مرکز مذهبی کاتولیک‌ها به کار گرفته شد. این مدرسه تا زمانی که پایه سنگی کلیسای جامع در سال ۱۸۵۱ برای طراحی توسط ریچارد لامبث طراحی شد، به همین منظور مورداستفاده قرار می‌گرفت.

تاریخچه کلیسای سنت فرانسیس شهر آدلاید استرالیا
تاریخچه کلیسای سنت فرانسیس شهر آدلاید استرالیا

با رشد بیشتر جمعیت آدلاید، برای تقویت بیشتر عبادت‌کنندگان لازم بود فضای کلیسا افزایش یابد تا جمعیت بیشتری در آنجا عبادت کنند. در نوامبر سال ۱۸۸۶، اسقف رینولدز سنگ بنای یک قسمت جدید در سمت شرقی کلیسا قرارداد که برای بیشتر از ۲۰۰ نفر ظرفیت داشت؛ و همچنین ساخت اتاق دعای جدید و confessionals (محل اعترافات) جدید آغاز و در ماه اوت سال بعد تکمیل شد. در سال ۱۹۰۴، روشنایی الکتریکی معرفی شد.

کلیسای جامع آدلاید یک کلیسای مدرن

کلیسای جامع در سال ۱۹۲۳ دوباره گسترش یافت و با گسترش به‌طرف غرب و انتهای شمالی برج ناقوس توسعه بیشتری پیدا کرد و در ماه آوریل ۱۹۲۶ توسط اسقف اعظم اسپنس افتتاح شد.

سنگ بنای کنونی برج دکل در سال ۱۸۸۷ ساخته شد و اگرچه قسمت پایین آن بین سال‌های ۱۹۲۳ و ۱۹۲۶ ساخته شد اما تا سال ۱۹۹۶ توسط معمار ژانر معمار لینتون تکمیل نشد و ۱۰۹ سال پس از ساخت برج آغاز شد. زنگ مورداستفاده در برج مورفی بل ۱۸۶۷ است که توسط سیزده زنگ دیگر که برای زنگ زدن آویزان شده‌اند، احاطه‌شده است و در سال ۱۹۹۶ نصب‌شده است.

کلیسای جامع شهر آدلاید استرالیا
کلیسای جامع شهر آدلاید استرالیا

هفت زنگ از سال ۱۸۸۱ شروع‌شده و قبلاً در کلیسای سنت مری سیدنی بوده است. زنگ‌ها توسط اعضای انجمن استرالیا و نیوزیلند نصب‌شده است. کلیسای جامع در زمین‌لرزه ۱۹۵۴ آدلاید آسیب دید.

ویژگی‌های کلیسای سنت فرانسیس خاویر آدلاید

در گوشه شمال غربی کلیسا مجسمه‌ای از سنت جان باپتیست قرار دارد که در توسکانی در سال ۱۹۲۵ حک‌شده است و دارای یک تصویر از تعمید عیسی است. محراب کلیسای مسیحی که در جنوب غربی واقع‌شده است از سنگ مرمر کارارا با پانل‌های درختی لاپلاس لازول ساخته‌شده است و در سال ۱۹۵۴ اختصاص داده‌شده است.

مجسمه‌های برنز یوسف و عیسی و همچنین پرواز به مصر نیز در سمت غربی کلیسای جامع قرار دارد. در مقابل کلیسای جامع، در انتهای جنوبی، پنجره‌های لنستی شامل تصاویر سنت پاتریک و سنت لارنس و همچنین تصاویری از زندگی حضرت مریم و حضرت عیسی قرار داده‌شده است. در سمت شرقی کلیسای جامع مجسمه‌ای از سنت پاتریک، پاسدار اسقف اعظم آدلاید، با نمادهای سلتیک در محیط اطراف است.

خدمات کلیسای سنت فرانسیس خاویر

کلیسای فرانسیس خاویر آدلاید هرروز از صبح تا عصر باز است، جشن عروسی سه بار در روز برگزار می‌شود. کلیسای جامع همچنین دارای یک گروه کر است.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن