خانه مجلس کوئینزلند استرالیا تنها مجمع قانون‌گذاری

خانه مجلس (Parliament House)، مقر مجلس کوئینزلند و تنها مجمع قانون‌گذاری در کوئینزلند است.

این ساختمان در گوشه‌ای از خیابان جورج و آلیس در خیابان گاردنز در بریزبن واقع‌شده و در کنار دانشگاه فنّاوری کوئینزلند و باغ گیاه‌شناسی شهر قرار دارد.

مجلس کوئینزلند تنها مجلس دولتی استرالیا است که مجلسی بالاتر از آن نیست. احتمالاً پیاده‌روی در داخل و در آرایه‌گری برگ طلایی قرمز و طلای و راه‌پله بزرگ شما را متعجب کند.

خانه مجلس کوئینزلند استرالیا
خانه مجلس کوئینزلند استرالیا

برنامه‌ریزی خانه مجلس کوئینزلند

مجلس کوئینزلند برای اولین بار در ۲۲ مه ۱۸۶۰ در سربازخانه‌های زندان پیشین در خیابان کوئین تأسیس شد. خانه مجلس برای مدت‌زمان طولانی یک مکان مناسب برای مجلس محسوب نمی‌شد، اما دولت درگیر ساخت مجلس نمایندگان بود و برنامه‌ای برای ایجاد یک مجتمع قانونی جدید تا زمان اتمام آن نداشت.

در نوامبر ۱۸۶۳ یک گروه محل ساختمان جدید مجلس را در گوشه‌ای از خیابان آلیس و خیابان جورج انتخاب کرد. این گروه به‌زودی یک مسابقه در سراسر کشور استرالیا برای طراحی ساختمان جدید را آغاز کرد و درنهایت برنامه‌ها، چارلز تیفین، معمار استعماری کوئینزلند را انتخاب کرد.
تیفین در میان اختلافات و اتهامات مربوط به تأثیر نامطلوب بر نتیجه رقابت، جایزه خود را برای طراحی به مدرسه ایپسویچ گرامر اهدا کرد.

به کسانی که قصد سفر یا مهاجرت به استرالیا رادارند توصیه می‌شود حتماً به بازدید مجلس کوئینزلند بروند زیرا بازدید از Parliament House به شما امکان می‌دهد تا عظمت نخستین ساختمان عمومی کوئینزلند را تجربه کنید. این ساختمان در سال ۱۸۶۸ ساخته‌شده است.

ساخت‌وساز خانه مجلس

در ۱۴ ژوئیه ۱۸۶۵ سنگ بنای Parliament House توسط سر جورج بوون گذاشته شد. این بنا توسط جاشوا جی ساخته‌شده است. در ساخت این بنا از سنگ معدن و سنگ ماسه به همراه ملات و مصالح محلی شهر بریزبن به دلیل کاهش هزینه و دسترس بودن مصالح استفاده‌شده است. بخش اول ساخت‌وساز خانه مجلس کوئینزلند در سال ۱۸۶۷ تکمیل شد.

ساخت و ساز مجلس کوئینزلند استرالیا
ساخت و ساز مجلس کوئینزلند استرالیا

خیابان جورج در سال ۱۸۶۸ به سبک احیای فرانسوی رنسانس با برخی عناصر سبک دوم امپراتوری تکمیل شد. آرامگاه‌های رو به خیابان جورج در سال ۱۸۷۸ ساخته شد و ساخت‌وساز در خیابان آلیس در سال ۱۸۸۷ آغاز شد. جلوی خیابان آلیس در سال ۱۸۸۹ تکمیل شد.

برق ساختمان خانه مجلس

در سال ۱۸۸۶ ساختمان مجلس نمایندگان توسط اداره چاپ دولتی از طریق یک کابل زیرزمینی که برق آن را تأمین می‌کرد، به برق سرا سری متصل بود. مجلس کوئینزلند نخستین مجلس در استرالیا بود که به برق وصل شد.

افزونه مجلسی

در سال ۱۹۶۹ دولت شروع به تحقیق درزمینهٔ امکان‌سنجی و هزینه گسترش یک مجلس نمایندگان کرد. سه سال بعد، کمیته ساختمان‌های دولتی و کمیته مجلسی، برنامه‌ریزی ساختمان را شروع کرد و یک برنامهٔ وحشیانه‌ای به نام «افزونه مجلسی» طراحی کرد. مناقصه برای این ضمیمه در اوت ۱۹۷۵ نام‌گذاری شد و ساخت آن به‌زودی پس‌ از آن آغاز شد.

افزونه مجلسی کوئینزلند استرالیا
افزونه مجلسی کوئینزلند استرالیا

استفاده عمومی خانه مجلس

نمایشگاه‌های هنری و نمایش‌های دیگر اغلب در قسمت‌های بزرگ فضای باز اضافی قرار می‌گیرند. تورهای گشت‌وگذار عمومی در مجلس در هرروز اجازه بازدید دارند. همچنین، یک فروشگاه هدیه، سوغات و یادگاری‌ها، در فضای اصلی قرار دارد. خانه مجلس به‌عنوان یکی از مکان‌های فیلم‌برداری برای سریال‌های ۱۹۸۰ استرالیا مورداستفاده قرارگرفته است.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن