تالاب بوندال

تالاب بوندال در لبه خلیج مورتون شهر بریزبن استرالیا

تالاب بوندال (Boondall Wetlands) در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر بریزبن در ایالت کوئینزلند کشور استرالیا قرار دارد. این تالاب در لبه خلیج مورتون بین بندر نجگی، بوندال و شونکلیف قرار دارند و شامل حدود ۱۵۰۰ هکتار از دشت‌های جزر و مدی، تالاب‌های نمکی، مراتع و چمنزارهای باز هست. استرالیایی‌های بومی که در این تالاب برای مدت‌زمان طولانی زندگی می‌کردند، همچنان ارتباط خود را با آن حفظ کرده‌اند.

تالاب بوندال استرالیا
تالاب بوندال استرالیا

تاریخچه تالاب

تالاب‌ها دارای اردوگاه‌ها و مراکزی هستند که در آن غذا، فیبر، دارو و سایر منابع جمع‌آوری‌شده است. در سال ۱۸۶۳، کلیسای کاتولیک ۳۰۰۰ هکتار از اراضی را تصاحب کرد. شورای شهر بریزبن این زمین را در دهه ۱۹۶۰ به نام شهر سند زد و آن را جزو اموال شهر قرارداد.

در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ تالاب‌ها برای توسعه برنامه‌ریزی‌شده بودند. نگرانی‌های عمومی منجر به شکل‌گیری حفاظت از تالاب بوندال در سال ۱۹۹۰ شد. مرکز محیط‌زیست در سال ۱۹۹۶ افتتاح شد.

تنوع گیاهی و جانوری Boondall Wetlands

این تالاب دارای تنوع حیوانی زیادی است. پستانداران گوناگونی در آن زندگی می‌کنند ازجمله: روباه‌های پروازی، خفاش‌ها و سنجاب‌ها است. انواع قورباغه‌ها، خزندگان و پروانه‌ها نیز در این تالاب وجود دارند. گونه‌های شگفت‌انگیز و متنوع پرندگان نیز در سراسر آن یافت می‌شود.

جانوران تالاب بوندال استرالیا
جانوران تالاب بوندال استرالیا

انواع پوشش گیاهی، انواع خرچنگ‌ها، درختچه‌ها، قورباغه‌ها و قارچ‌ها را می‌توان در تمام طول سال مشاهده کرد.

گیاهان و جانوران تالاب

این تالاب گلخانه‌ای از گونه‌های گیاهی مختلف شامل جنگل‌های اکالیپتوس، جنگل‌های باقیمانده جنگلی، جنگل‌های آهن زاغی، جنگل‌های کادورینا، چمنزارها، جزر و مدها، مانگروها، بوته‌ها، درختچه‌های پرتقال و نمکزارها و شوراب‌ها است.
تالاب‌ها عملکرد مهم دیگری مانند کمک به کاهش فرسایش، بهبود کیفیت آب از طریق فیلتراسیون و فراهم آوردن زیستگاه حیاتی و منابع غذایی برای حیات‌وحش را انجام می‌دهند.

پرندگان بوندال

در این تالاب‌ها انواع مختلفی از پرنده‌های بومی زندگی می‌کنند. این دشت‌های باز به زیستگاه مانگرو شناخته می‌شود. تالاب بوندال زیستگاه مناسبی برای بیش از ۱۹۰ گونه از پرندگان فراهم کرده است. اردک، قورباغه، قارچ‌ها و میگوها در داخل تالاب وجود دارند. شاه‌ماهی‌ها درون جنگل‌ها زندگی می‌کنند و زنبورهای رنگین‌کمان در باتلاق‌ها زندگی می‌کنند.

پرستوهای مهاجر

پرستوهای مهاجر از دشت‌های پر از گل‌ولای غنی از مواد غذایی تغذیه می‌کنند و در بوته‌های شاه‌پسند نمکی آشیانه درست می‌کنند. هر بهار آن‌ها از سیبری، چین، ژاپن، مغولستان و آلاسکا به Boondall Wetlands در خلیج مورتون پرواز می‌کنند. تعداد زیادی از پرندگان مهاجر سالانه بین ساحل ناراشینو ژاپن و خلیج مورتون در پرواز هستند. آن‌ها هرساله در ماه‌های سپتامبر و مارس به تالاب بوندال می‌آیند.

مراکز فرهنگی تفریحی

مرکز محیطی تالاب بوندال طیف وسیعی از نمایش‌ها و فعالیت‌های مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و محیطی ذخایر بازدیدکنندگان پارک و گروه‌های سازمان‌یافته را ارائه می‌دهد. همچنین مرکز محیط‌زیست شورای شهر بریزبن در طول سال تعداد زیادی از رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی مختلف را برگزار می‌کند.

مرکز فرهنگی تالاب بوندال استرالیا
مرکز فرهنگی بوندال استرالیا

نورری میلن

در ادیان ابتدایی توتم (Totem) قبیله یعنی نشانی که از قبیله حمایت می‌کند. ۱۸ توتم هنر بومی در اطراف تالاب بوندال وجود دارد، برخی از آن‌ها تصاویر حیوانات را مجسم می‌کنند و برخی دیگر، مکان‌ها، گیاهان، آتش و موارد ساخته‌شده توسط بومیان را نشان می‌دهند. توتم ها نشان‌دهنده فرهنگ مردم بومی است که با توده‌های بوندال در ارتباط بوده و هنوز هم هستند. شما می‌توانید برای توتم یک راهنما، از مرکز اطلاعاتی دریافت کنید. این به معنای نورری میلن است.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن