یادبود کشتی HMAS

یادبود کشتی HMAS سیدنی دوم شهر جرالدتون استرالیا

یادبود کشتی HMAS سیدنی دوم در شهر جرالدتون از شهرهای ایالت استرالیا غربی در کشور استرالیا قرار دارد، ناپدید شدن از رادار، گم‌شدن و درنهایت غرق سیدنی دوم در سال ۱۹۴۱ طی جنگ جهانی دوم در جنگ با کورموران آلمان بزرگ‌ترین فاجعه دریایی کشور استرالیا است.

یادبود کشتی سیدنی دوم استرالیا
یادبود کشتی استرالیا

به‌پاس این واقعه پروژه ساخت یادبود کشتی سیدنی دوم توسط باشگاه روتاری جرالدتون در ۱ ژوئیه ۱۹۹۸ در شهر جرالدتون شروع به کارکرد؛ و یادبود در ۱۸ نوامبر ۲۰۰۱ اختصاص داده شد. این یادبود توسط جو والش اسمیت و چارلز اسمیت از مجسمه‌سازان اسمیت طراحی‌شده است؛ و زبانه آتش ابدی در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۰۱ به یاد واقعه غم‌انگیز خدمه سیدنی دوم در ۶۰ سال قبل روشن شد. در سال ۲۰۰۹ توسط دولت استرالیا این مجموعه به‌عنوان یادبود ملی شناخته شد.

گنبد پرندگان یادبود کشتی سیدنی دوم

گنبد پرندگان سنبل تعداد زیادی از دردها، قلب مرکزی و الهام‌بخش کل مجموعه است؛ سقف گنبدی ساخته‌شده از فولاد زد زنگ با طرح ۶۴۵ پرستو که بیانگر ۶۴۵ عنصر فردی و نماینده تعداد خدمه در یادبود کشتی HMAS سیدنی دوم است. پرندگان به‌عنوان ارواح مرده نمادین و روح آزادشده از بدن هستند. گنبد هفت ستون را نمایش می‌دهد که نشان‌دهنده هفت‌کشور و قلمرو استرالیا هستند؛ آن‌ها همچنین نماد هفت‌دریا هستند.

گنبد پرندگان کشتی سیدنی دوم استرالیا
گنبد پرندگان سیدنی دوم استرالیا

در هنگام غروب آفتاب جلوه‌ای متجلی را نمایش می‌دهد. در زیر گنبد پرندگان بالکن یادبود به شکل دایره‌ای قرارگرفته است که همان شکل گنبد بالا را نشان می‌دهد. این لژ سلطنتی متشکل از برش‌های سنگ از همه هفت ایالات و قلمرو استرالیا است؛ که نمادی از ترکیب ملی خدمه کشتی سیدنی دوم است.

سمبل زن منتظر

همان‌طور که از فضاهای یادبود عبور می‌کنید، جذب احساس آرامش و تفکر ناشی از آرامش محیط اطراف، چشمتان به سمت افق در امتداد مسیر به سمت دریا کشیده می‌شود. در لبه صخره، یک زن را می‌بینید، در نگاه اول این به نظر می‌رسد که فقط یک بازدیدکننده دیگر است که کلاه خود را در برابر نسیم نگه‌داشته است.

سمبل زن منتظر کشتی سیدنی دوم استرالیا
سمبل زن منتظر کشتی سیدنی استرالیا

سمبل زن منتظر در یادبود کشتی سیدنی دوم درواقع شخصیت یک زن را نمایش می‌دهد که در انتظار پدر، پسر، همسر یا برادر خود گریه می‌کند، از طریق او ما می‌توانیم درد ناشی از این حادثه را احساس کنیم. بخصوص برای کسانی که به این مکان می‌آیند و هنوز هم امید دارند که کشتی سیدنی دوم پیدا شود.

ستون یادبود سنگی

این ستون سنگی بر پایه مفهوم سنگ‌های ایستاده باستانی در سراسر جهان است، از زمان قدیم نشانگر گورها یا مکان‌های یادبود بوده است. این ستون سنگی، یادبود ۶۴۵ ملوان کشتی سیدنی است که همچون یک‌مشت پرچم کشور استرالیا را سرافراز نگه‌داشته‌اند و همواره در یادها باقی می‌مانند.

ستون یادبود کشتی سیدنی دوم استرالیا
ستون یادبود کشتی استرالیا

دیوار یادبود

دیوار یادبود کشتی سیدنی دوم نیم دایره‌ای از جنس گرانیت سیاه و طلا است که در طرف جنوب غربی یادبود کشتی HMAS سیدنی دوم قرارگرفته است. این نشان‌دهنده آغوش ملت استرالیا است که از وطن دوستان ازدست‌رفته‌اش محروم است. در طرف مقعر داخلی دیوار نام، رتبه و خانه ۶۴۵ مرد را که درراه وطن زندگی خود را نثار کرده‌اند، به همراه عکس‌هایی از آن‌ها بر سنگ گرانیت ثبت‌شده است.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن