سد مالپس

سد مالپس در شهر آرمیدال استرالیا

سد مالپس (Malpas Dam)، یکی از سدهای مشهور در ایالت نیوساوت ولز استرالیا است. مکان این سد در منطقه مسکونی به نام گویرا (Guyra)، در نیمه شمالی شهر آرمیدال قرار گرفته است. منطقه گویرا در مجاورت بزرگراه نیوانگلند قرار گرفته است.

زمین‌های این ناحیه حدود ۱۳۳۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند و جزو مناطق تالاب‌های شمالی هستند. مردمی که در این قسمت از نیو ساوت ولز سکونت دارند، زمستان‌های بسیار سرد را تجربه می‌کنند. دمای هوا در زمستان تا حدود ۷- سانتی گراد می‌رسد. در فصل تابستان دمای هوای اطراف سد مالپس به حدود ۳۰ درجه می‌رسد که در مقایسه با سایر مناطق کشور استرالیا، آب و هوای غیر معمولی محسوب می‌شود.

سد مالپس در آرمیدال
سد مالپس در آرمیدال

اگر قصد دارید برای مهاجرت به استرالیا اقدام کنید، بهتر است شرایط آب و هوایی شهرهای مختلف این کشور را به دقت بررسی کنید؛ زیرا ممکن است منطقه‌ای را برای سکونت انتخاب کنید که به هیچ وجه تحمل شرایط جوی آن را نداشته باشید. ناحیه گویرا در اطراف این سد، سردترین ناحیه در شهر آرمیدال است، بنابراین برای سکونت در ایالت نیو ساوت ولز، این نکته را در نظر داشته باشید.

سد آرمیدال مالپاس منبع عظیم تأمین آب برای تصفیه خانه‌های گویرا

به دنبال سیاست‌های زیست محیطی که در شورای منطقه‌ای شهر آرمیدال مطرح شدند، تصمیم بر آن شد که با تأسیس سد مالپس بر روی رودخانه گارا (Gara River)، مردم شهر گویرا را از پیامدهای خشکسالی نجات دهند. وجود این سد برای منطقه از نظر اجتماعی و اقتصادی، اهمیت بسیار زیادی دارد. تأمین آب در دوره خشکسالی، با تأسیس این سد مرتفع شد، به طوری که قادر است سالانه تا حدود ۴۲۰ میلیون لیتر آب را به واحدهای مختلف بفرستد.
آب سد مالپس در بخش کشاورزی، صنعت، معیشت و تصفیه خانه شهر گویرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبکه‌های لوله کشی بسیار قوی با رعایت اصول مهندسی برای این سد نصب شده‌اند. با حرکت در جاده سد مالپس می‌توانید به محل سد دسترسی داشته باشید.

سد مالپس در آرمیدال
سد مالپس در آرمیدال

مانبولو (Manbulloo) یادگار دوران جنگ جهانی دوم در نزدیکی سد آرمیدال مالپاس

در قسمت جنوب غربی رودخانه گارا و در فاصله کمی از سد آرمیدال مالپاس، زمین بسیار وسیعی قرار گرفته است که به دوران تاریخی و پرهیجان جنگ جهانی دوم بازمی گردد. این منطقه، فرودگاه مانبولو نام دارد که به عنوان یک فرودگاه بین المللی فعالیت داشته است.
در ماه آوریل سال ۱۹۴۳، دو فروند اسکادران بمب افکن ۵۳۰ و ۵۲۹ از ایالات متحده در زمین‌های مانبولو فرود آمدند. مدتی بعد، این منطقه مورد حمله‌های ارتش ژاپن قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۹۴۴، فعالیت فرودگاه لغو شد. زمین‌های منطقه مانبولو امروزه به کشتزارهای وسیع و مناطق کشاورزی نزدیک به سد مالپس تبدیل شده است؛ انبه، اصلی‌ترین محصول کشاورزی است که در این زمین‌ها کشت می‌شود.

سد مالپس در آرمیدال
سد مالپس در آرمیدال

پس از مهاجرت به استرالیا و سکونت در ایالت نیو ساوت ولز، چنانچه قصد داشتید از مناظر اطراف سد مالپس دیدن کنید باید چند صد کیلومتر راه بپیمایید. تمام زمین‌های اطراف این سد را مزرعه، کوه و تپه فرا گرفته است که البته تنوع پوشش گیاهی در این ناحیه به چشم می‌خورد. این اراضی مکان مناسبی برای یک گردش دسته جمعی هستند اما عدم وجود امکانات رفاهی توریست‌ها، عیب اصلی آن محسوب می‌شود. برای گردش در اطراف این سد بهتر است تمام وسایل لازم را با خود به همراه داشته باشید.

افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند می‌توانند از طریق اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کاری و… نسبت به اقامت در استرالیا و یا یکی از ایالات کشور استرالیا اقدام کنند.

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن