تصویر-هدر-ایرانیان استرالیا

ایرانیان در استرالیا

پیشینه تاریخی

قبل از انقلاب ۱۹۷۹ و استقرار جمهوری اسلامی ایران، بیشتر مهاجرت از ایران به استرالیا توسط کارگران خدماتی، به ویژه در صنعت نفت، به کار گرفته شد. در سال ۱۹۸۱، استرالیا یک برنامه کمک ویژه برای جذب بهائیان که در تلاش برای فرار از ایران بودند را آغاز کرد، در طول یک دهه، حدود ۲۵۰۰ نفر تحت این عنوان وارد کشور استرالیا شدند. در طول دهه ۱۹۸۰ جنگ میان ایران و عراق وجود داشت، این منجر به افزایش مهاجرت به استرالیا در اواخر دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، بسیاری از متخصصان به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی شروع به ترک ایران کردند که یکی از مقاصد مهاجرت کشور استرالیا بود که ایرانیان در استرالیا توانستند برای شروع یک زندگی جدید تلاش کنند.

توزیع جغرافیایی جمعیت ایرانیان در استرالیا:

آخرین سرشماری سال ۲۰۱۱، تعداد جمعیت ایرانیان استرالیا را برابر ۳۴۴۵۳ نفر ثبت کرده است، و این نشان از افزایش تعداد ایرانیان در کشور استرالیا را دارد. بنحوی که جمعیت ایرانیان طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ قریب به  ۵۲٫۸ درصد افزایش داشته است. نتایج شرشماری سال ۲۰۱۱  توسط دولت و قلمرو نشان داده است که از بین ایالات کشور استرالیا، ایالات نیوساوت ولز بیشترین تعداد ایرانیان ۱۵۴۶۳ نفر و پس از آن ویکتوریا با ۷۴۴۷ نفر، استرالیا غربی با ۳۷۲۲ نفر و ایالت کوئینزلند ۳۵۶۲ نفر ایرانی زندگی می کنند.

سن و جنسیت جمعیت ایرانیان در استرالیا:

مطابق سرشماری سال ۲۰۱۱ متوسط سن جمعیت ایرانیان استرالیایی ۳۶ سال بوده که این نسبت به متوسط سن جمعیت کل استرالای که ۴۵ سال است جوانتر می باشد.
توزیع سنی جمعیت ایرانیان ساکن استرالیا بدین نحو است:

  • سن ۱۱-۱۴ سال، میزان ۶٫۹ درصد
  • ۱۵-۲۴ سال، میزان ۱۱ درصد بود
  • ۲۵-۴۴ سال، میزان ۴۷٫۵ درصد
  • ۴۵-۶۴ سال، میزان ۲۶٫۴ درصد
  • بالاتر از ۶۵ سال، میزان ۸٫۲ درصد

از نظر جنسیتی نیز  ۱۸۴۵۳ نفر (۵۳٫۶ درصد) مرد و ۱۶۲۰۰ نفر زن (۴۶٫۴ درصد) یعنی به ازای هر ۱۱۵٫۳ مرد فقط تعداد ۱۰۰ زن ایرانی ساکن استرالیا هستند.

 

نژاد های ایرانیان در استرالیا

در سرشماری سال ۲۰۱۱، سرزمین اصلی، مطابق پاسخ هایی که مأمورین سرشماری ثبت کرده اند، ۲۵۸۴۱ نفر نژاد ایرانی، ۱۵۰۶ نفر نژاد ارمنی، ۱۴۹۹ نفر نژاد آشوری هستند. مطابق این سرشماری ۳۰۰ نژآد مختلف در استرالیا ساکن هستند، از بین همه پاسخ ها  ۳۶۱۶۸ نفر ایرانی بوده اند.

زبان جمعیت ایرانیان در استرالیا:

تعداد ۲۴۴۸۱ نفر زبان اصلی آنها فارسی بوده  و در خانه و با ایرانیان ساکن استرالیا فارسی صحبت می کنند. تعداد ۲۵۴۷ نفر به زبان انگلیسی صحبت می کنند. و تعداد ۱۴۶۶ نفر به زبان آشوری تکلم می کنند. کل ایرانیان که به این سوال پاسخ داده اند برابر ۳۱۴۹۰ نفر بوده اند. از بین پاسخگویان ۷۹٫۱   درصد انگلیسی ها را به خوبی صحبت می کردند و ۱۶٫۲ درصد زبان انگلیسی رو متوسط به پایین صحبت می کردند.

دین جمعیت ایرانیان در استرالیا:

در سرشماری سال ۲۰۱۱ میزان ۳۶٫۸ درصد از ایرانیان ساکن استرالیا دارای دین اسلام، ۱۸٫۲ درصد بهایی، ۱۷٫۲ درصد سایر ادیان و مابقی دین خود را اعلام نکرده اند.

ورود ایرانیان به استرالیا:

از سال ۱۹۸۱ به بعد اکثریت مهاجرین ایرانی که به استرالیا مهاجرت کرده اند متولد ایران بوده اند.  این در حالی است که تا قبل از سال ۱۹۸۱ طیف جمعیت ایرانی ساکن استرالیا را بیشتر ایرانیانی که متولد خارج از کشور بوده اند تشکیل می دهد. افراد متقاضی مهاجرت در صورتی که قصد اقامت در این کشور را دارند باید نسبت به اخذ یکی از انواع ویزاها مانند ویزای سرمایه‌گذاری، کار و … اقدام کنند تا اقامتی با شرایط مناسب در این کشور داشته باشند.

درآمد متوسط جمعیت ایرانیان در استرالیا:

در زمان سرشماری سال ۲۰۱۱، درآمد متوسط هفتگی فرد برای ایران متولد استرالیا در سن ۱۵ سالگی است برابر ۴۴۶ دلار بوده که در مقایسه با اتباع سایر کشورها که ۵۳۸ دلار است و همچنین افراد استرالیایی که ۵۹۷ دلار میزان کمتری است.

صلاحیت های جمعیت ایرانیان در استرالیا:

در سرشماری سال ۲۰۱۱، ۶۷٫۴ درصد از ایرانیان در استرالیا در سن ۱۵ سالگی و بالاتر تا به حال برخی از فرم غیر مدرسه عالی است، مدارک تحصیلی در مقایسه با ۵۵٫۹ در صد  سنت جمعیت استرالیا، از ۱۵ سالگی در ایران متولد شده است و بیش از ۱۰٫۵ درصد هنوز هم در استرالیا حضور دارند یک موسسه آموزشی متناظر نرخ کل جمعیت استرالیا بود ۸٫۶ درصد است.

استخدام جمعیت ایرانیان در استرالیا:

ایرانیان در استرالیا دارای سن ۱۵ ساله و بیشتر، نرخ مشارکت در نیروی کار ۵۸٫۳ درصد بوده و نرخ بیکاری ۱۲٫۶ بود درصد، این در حالی است که  نرخ اشتغال مربوطه در کل جمعیت استرالیا برابر ۶۵ درصد و نرخ بیکاری ۵٫۶ درصد است. بطور کلی از ۱۶۱۲۳ نفر مهاجرین ایرانی که متولد ایران بوده اند، قریب به ۶۲ درصد در یکی از مشاغل حرفه ای، تجاری و یا مدیریتی مشغول بکار هستند، این در حالی است که این نرخ برای کل جمعیت استرالیا برابر ۴۸٫۴ درصد است.

 

امتیاز به این مطلب:

0 / 5. 0

مقالات مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن